Carod-Rovira presenta la llei de l'aranès a França com un model de gestió lingüística

Els representants occitans aposten per estrènyer vincles amb l'Aran i treballar conjuntament en l'estandardització de la llengua

El vicepresident de la Generalitat, Josep-Lluís Carod-Rovira, ha presentat aquest dijous a París la llei de l'aranès a representants d'institucions franceses i experts de la llengua occitana. La llei, aprovada recentment pel Parlament, ha generat, segons ha manifestat Carod-Rovira en declaracions a l'ACN, "una acceptació molt positiva i una gran expectació a França", on hi ha 3 milions de parlants d'occità que no gaudeixen la protecció dels aranesos.

Els experts han expressat el malestar pel tracte que l'Estat francès dóna a l'occità i han advocat per una estandardització de la llengua que, segons la vicesíndica d'Aran, Noelia Costa, "s'ha de fer sense imposar una variant sobre les altres".

A França hi ha al voltant de tres milions de persones que coneixen l'occità, però l'Estat no reconeix l'oficialitat d'aquesta llengua, com si que succeeix, en canvi, a Catalunya, gràcies a la llei de l'aranès, aprovada pel Parlament en virtut del que disposa l'Estatut de Catalunya.

Els occitans que aquest dijous han assistit a la presentació de la llei han coincidit en el "mal tracte" que rep la llengua per part de l'Estat francès, que no ofereix la protecció que voldrien ni facilita mitjans per ensenyar-la.

22 d'octubre del 2010 a les 18:38. Cultura