Lluís Obiols explica a Puigcerdà la història del bandolerisme a Arsèguel
L'historiador alturgellenc ofereix una nova conferència sobre del setge als Cadell durant el segle XVI
La xerrada serà aquest dissabte a les 6 de la tarda al Museu Cerdà
L'historiador alturgellenc Lluís Obiols explicarà aquest cap de setmana a Puigcerdà la recerca sobre el bandolerisme a Arsèguel durant el segle XVI, que va portar al setge contra els Cadell. L'acte serà dissabte a les 6 de la tarda al Museu Cerdà.
La conferència, titulada Els Cadell i els setges del castell d'Arsèguel, versarà sobre l'episodi de bandolerisme que durant el segle XVI va trastornar la vida quotidiana de tot el país, i que a la Cerdanya i el Baridà hi tenia un dels seus principals focus.
En aquell moment, les quadrilles de bandolers "nyerros" i "cadells", protegides i emparades per membres de la petita noblesa com la família Cadell d'Arsèguel, robaven i saquejaven arreu del país, impedint el funcionament de l'activitat econòmica, augmentant la inestabilitat social i, en últim terme, desafiant obertament l'autoritat reial.
En aquest context, els anys 1588 i 1592 Arsèguel, definit com "lo niu dels bandolés de Catalunya" per un cronista de l'època, va ser assetjat i finalment destruït per part de tropes reials i de la Generalitat, davant la resistència que els oferia Joanot Cadell, senyor del castell i protector d'una nombrosa quadrilla de bandolers.
L'acte, organitzat pel Grup de Recerca de Cerdanya i l'Institut d'Estudis Comarcals de l'Alt Urgell, presentarà aquest episodi a partir de l'estudi encarregat per l'Ajuntament d'Arsèguel, i que compta amb el suport de la Diputació de Lleida i de l'Institut d'Estudis Ilerdencs. S'han recollit sistemàticament les mencions documentals que fan referència als setges i posterior destrucció del castell i el poble d'Arsèguel.
13 de maig del 2010 a les 10:36. Cultura
Altres notícies recents
- Organyà sol.licitarà que la restauració de l'església de Santa Maria s'inclogui en l'1% Cultural
- Albert Batalla critica la política d'infraestructures del govern espanyol
- La Seu dóna suport unànime a les cooperatives
- Un grup d'allotjaments rurals del Pallars Jussà creen la travessa El Cinquè Llac
- Margaret de Ciman, primera renovació del Cadí La Seu per a la temporada 2012-2013
Altres notícies de la categoria Cultura
- Recta final dels assajos en l'adaptació teatral de la novel·la 'Obaga'
- Carmen Xam-mar ofereix una nova xerrada del cicle 'Parlem d'història'
- L'EOI porta a la Seu l'espectacle 'Best of all possible worlds'
- Els municipis organitzadors del FeMAP volen treure'n profit turístic
- La Festa i Fira de les Trementinaires ofereix 25 actes aquest cap de setmana



Dimecres 23 de maig
