Sopars medievals a l'Arxiu Comarcal de l'Alt Urgell

És una iniciativa pionera arreu del país, amb la qual es vol donar a conèixer la funció de l'arxivística al llarg de la història

Els àpats, que representaran fidelment la gastronomia i l'ambient propi de l'època, es complementaran amb activitats diverses

L'Arxiu Comarcal de l'Alt Urgell organitza el pròxim mes de juny dos sopars medievals que, complementats amb diverses activitats, tenen com a objectiu simular un viatge en el temps per analitzar posterioment allò que ha perviscut del passat gràcies a la funció dels arxius al llarg de la història.

Segons ha explicat el director de l'equipament alturgellenc, Julio Quílez, la proposta és pionera arreu del país, ja que tot i que s'han organitzat àpats medievals en restaurants especialitzats, mai s'ha dut a terme aquesta inicativa en el context d'un arxiu i per entendre la tasca de l'arxivística.

Els assistents rebran durant el sopar medieval una explicació gastronòmica dels ingredients i de la preparació dels plats que degustaran. La tria de la carta ha tingut en compte tant els ingredients com la preparació dels plats,  la indumentària o la vaixella, "per tal de representar fidelment els aliments i l'ambient propi d'un gran àpat de les famílies benestants de l'època". El tècnic de Cultura del Consell Comarcal de l'Alt Urgell, Carles Gascón, indica que "s'ha volgut mantenir en tot moment el rigor històric".

L'àpat s'acompanyarà d'ambientació musical en viu de l'època medieval. A més, l'arxiu comarcal proveirà cada comensal de la roba necessària per ambientar-se. Les instal.lacions també es decoraran per a l'ocasió.

La resta d'activitats que completen la proposta són una visita noctura a les instal.lacions de l'Arxiu Comarcal, així com una exposició documental en el marc del mil.lenari de Sant Ermengol. L'arxiver de la Seu, Lluís Obiols, destaca que es podrà veure documentació sobre els darrers mil anys a través del bisbe urgellenc, partint del seu testament. "És un exemple de la importància dels arxius fins als nostres dies", comenta.

Dates i inscripcions

El primer sopar medieval, previst a partir de les nou de la nit, s'organitzarà el divendres 3 de juny en el marcdel Mercat Medieval dels Canonges de la Seu d'Urgell. El segon sopar tindrà lloc el dia 10, amb motiu de la celebració de la Setmana Internacional dels Arxius.

El menú, elaborat per l'empresa La Seu Events, inclou amanida de lletuga i taronja amb vinagre d'alfàbrega, torrades de pa de fajol i de sègol amb anxoves dessalades i arengada, sopa d'ametlla, crema de carbassa amb gingebre i crema de porros. El plat principal està format per pintada farcida de carn i fruites, cuixa de moltó farcida de fruits secs, confitat de porc o llebre amb herbes de Tuixent. L'acompanyament serà de formatge almadroc i salsa agredolça.

Com a postres s'ha previst crema blanca, fruites confitades, greixonera de brossat de cabra i coca de llardons. Els comensals podran veure vi ecològic d'elaboració artesana, cervesa natural, aigua i licors de l'època.

Les inscripcions s'han de formalitzar a través de l'Oficina de Turisme del Consell Comarcal de l'Alt Urgell (telèfon 973 35 31 12).

24 de maig del 2011 a les 12:31. Cultura