L'Alt Pirineu vol vincular el sector artesanal amb les fires i mercats

Un estudi remarca la importància d'aquests esdeviments econòmics i n'aconsella la difusió conjunta

Actualment se celebren 63 certàmens firals i 26 mercats al territori pirinenc

L’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell acull aquest dijous la Jornada de Fires i Mercats de l’Alt Pirineu i Aran. La trobada de tècnics i agents implicats en l’organització d’aquest tipus d’esdeveniments ha servit per presentar una diagnosi sobre el sector, amb l’objectiu de posar de manifest les seves mancances i les potencialitats.

L’estudi proposa, entre d’altres qüestions, la col.laboració en la difusió conjunta de les fires i mercats a l'Alt Pirineu i Aran amb, per exemple, l’edició d’un calendari de fires i mercats. Així mateix, s'aconsella impulsar la presència dels artesans pirinencs en els certàmens per revaloritzar els productes propis.

El director de l’IDAPA, Arcadi Castilló, ha remarcat en la presentació de la diagnosi “la rellevància al territori de les fires i mercats, que estan creixent i s’estan dinamitzant molt”. Per Castilló, “és evident que tenen un interès turístic més enllà de la funció comercial i que cal aprofitar-ho”.

D’altra banda, des de l’IDAPA s’ha assenyalat que s'ha volgut donar a conèixer les conclusions de l’anàlisi pirinenc i, alhora, “crear un espai de debat al voltant de les fires i mercats, posar en contacte els professionals del sector, a més de promoure el treball en xarxa entre aquest col.lectiu”.

Actualment se celebren 63 fires i 26 mercats a l’Alt Pirineu i Aran. Els últims anys han desaparegut 26 certàmens. En el cas concret de l’Alt Urgell, es comptabilitzen 11 fires i 8 mercats. Ja no se’n fan 3. D’altra banda, la majoria de les fires tenen lloc a la tardor. Això passa en un 30% dels casos, essent el mes d’octubre el més triat. Moltes fires també s’organitzen a l’estiu per aprofitar l’afluència de visitants. En els últims 5 anys s’han creat 7 noves fires, 2 de les quals han viscut la primera edició durant aquest any.

Tanmateix, la tècnica del CEDRICAT que ha realitzat la diagnosi del sector, Montse Carbonell, ha explicat que l'estudi ha revelat que les fires pirinenques “no es diferencien de les de la resta del territori, per la qual cosa s'hauria de buscar una singularitat per fer-les úniques”. Alhora, Carbonell ha comprovat que les fires que desapareixen són les tradicionals, que eren ramaderes, i que l’opció principal es transformar-les en multisectorials.

La Jornada sobre Fires i Mercats està coorganitzada entre l’Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i Aran (IDAPA), el departament d’Innovació, Universitats i Empresa i l’Ajuntament de la Seu d’Urgell. La cloenda anirà a càrrec del regidor de Turisme i Medi Ambient urgellenc, Miquel Caminal. Durant el matí s’ha parlat de la dimensió econòmica i turística de les fires i mercats, la recuperació dels àpats de la fira i la seva actualització, i la valorització del treball en el sector, a més de la col.laboració i el treball en xarxa.

7 d'octubre del 2010 a les 14:19. Economia i Turisme