Catalunya presenta els seus estudis de gall fer, perdiu blanca i perdiu xerra a Andorra
Tècnics de la Direcció General del Medi Natural del Departament de Medi Ambient i Habitatge han participat aquest dimarts en el primer col·loqui públic del projecte GALLIPYR, la xarxa pirinenca dels galliformes de muntanya: el gall fer, la perdiu blanca i la perdiu xerra. Aquest col·loqui ha de permetre posar en comú els avenços dels 10 socis de la iniciativa i fer balanç dels primers 6 mesos de treball conjunt. L’acte se celebra a Andorra i està coorganitzat amb el líder del projecte, GEIE Forespir.
Els tècnics de l’Àrea d’Activitats Cinegètiques de la Generalitat de Catalunya, responsables del seguiment de la perdiu xerra de muntanya a Catalunya, han presentat com s’està desenvolupant el procés de seguiment de la població d’aquesta espècie i com s’està treballant en la unificació dels processos de tots els equips a banda i banda dels Pirineus. Així mateix, s’ha exposat el funcionament i les metodologies de la conservació ex-situ d’aquesta perdiu en l’únic centre de referència del projecte al Centre de Fauna d’Esterri d’Àneu, on a més de mantenir els polls de perdiu xerra, se’ls practiquen anàlisis genètiques per tal de garantir la puresa genotípica per a les futures repoblacions, en espais on ha desaparegut o ha disminuït molt la població, i la seva millor adaptació al medi natural dels Pirineus.
Per la seva banda, els tècnics del Servei de Fauna de Catalunya han presentat l’estudi sobre les principals causes de mortalitat de la perdiu blanca i exposaran els eixos comuns als Pirineus sobre la influència dels depredadors terrestres i el porc senglar en les poblacions i hàbitats del gall fer. També cal destacar que el Centre Tecnològic Forestal de Catalunya, que també és soci d’aquest projecte, mostrarà el sistema de modelització d’hàbitats de les perdius blanca i xerra, així com la cartografia de l’hàbitat on es reprodueixen.
Amb aquesta conferència s’avança en el procés d’equiparació dels mètodes de seguiment i gestió d’aquestes tres espècies de galliformes per assolir la seva conservació i afavorir el retorn del grèvol (Bonasa bonasia) espècie que ha desaparegut del massís pirinenc arran de l’activitat humana.
Projecte Gallipyr
L’objectiu principal d’aquest projecte és crear una xarxa de seguiment dels galliformes de muntanya i millorar l’hàbitat i les poblacions d’aquestes espècies de manera concertada entre els diferents territoris de banda i banda dels Pirineus. En el projecte hi participen 10 socis, de la part pirinenca de França, el Principat d’Andorra i pel que fa a Espanya, les comunitats autònomes de Catalunya, Navarra i País Basc. Aquest projecte Interreg IV-A, coordinat en l’àmbit de la Comunitat de Treball dels Pirineus, està cofinançat per fons europeus i té un pressupost d’uns dos milions d’euros en total i una durada de tres anys.
6 d'octubre del 2009 a les 18:01. Medi Ambient
Altres notícies recents
- Un miler d'escolars participaran en el XXXII Cros de Primavera de la Seu
- Els alumnes de l'Escola Pau Claris gaudeixen amb l'obra 'La diadema'
- Community Manager i biotecnologia, nous cursos de la Universitat d'Estiu Ramon Llull Puigcerdà
- 600 alumnes del Pallars Jussà participen en tallers sobre trànsit
- L'acadèmia militar de Talarn seguirà oberta però a mig gas
Altres notícies de la categoria Medi Ambient
- Protecció Civil posa en prealerta el pla INUNCAT per les possibles pluges intenses a la meitat oest del país
- L'Alt Urgell no garanteix la continuïtat del refugi d'animals si no es reben més ajuts
- La Seu fa costat a la plataforma contra la guixera de Tost
- La muntanya d’Alinyà es convertirà en campus científic
- Comença la temporada de pesca de muntanya, que s'allargarà fins al novembre



Divendres 25 de maig