CiU presenta la seva proposta per controlar l'expansió del corb marí

Agustí López exposa al Parlament el dany que l'au està provocant als rius triuters com el Segre

El text demana mesures urgents i recorda que hi ha governs estatals i regionals que autoritzen batudes

El diputat de CiU i alcalde de Sort, Agustí López, ha presentat aquest dimarts la seva proposta de resolució que reclama mesures urgents per al control de la població de corbs marins a la xarxa fluvial catalana. Tal i com ja havia avançat anteriorment, López justifica la demanda perquè l'expansió de l'au s'ha convertit en una amenaça per a la població de peixos dels rius pirinencs, com és el cas del Segre.

Concretament, la iniciativa de CiU insta el Govern a conèixer el cens per conques fluvials, els seus punts de cria, els arbres-dormiders, els seus costums i la seva alimentació, i iniciar els treballs preparatoris per a la redacció d’un pla de gestió de la població de corb marí.

La Directiva de protecció de les aus aprovada l’any 1979 i la protecció dels seus punts de cria, entre altres actes, han provocat un creixement desproporcionat de la població de corb marí, que s’ha arribat a assentar en àrees molt allunyades dels seus llocs tradicionals de cria i a regions a les quals anteriorment no es presentava. Aquesta intensa superpoblació ha tingut repercussions directes sobre les poblacions locals de peixos o sobre la pesca de moltes zones de la Unió Europea i, en conseqüència, ha fet de la presència del corb marí un problema europeu.

Per això, el 1997 el corb marí de terra endins va ser exclòs del llistat d’espècies d’aus beneficiàries de mesures especials de protecció, ja que aquesta varietat gaudeix des de l’any 1995 d’un estat favorable de conservació. Els Estats membres, o les seves autonomies o regions, són responsables de mesures per contenir o aturar els perjudicis. De fet, s’ha autoritzat batudes a Suècia, Itàlia, Dinamarca, Alemanya i Àustria. A l’Estat espanyol, els agents de Castella i Lleó hi han capturat 148 exemplars durant el període 2008-2009, mentre que la conselleria de Medi Ambient d’Astúries ha atorgat permisos per abatre 200 exemplars a les conques dels rius Cares, Sella, Nalón i Narcea durant el mes de març d’enguany, nombre que representa el 23% dels corbs marins censats als rius asturians.

A més a més del perjudici per als pescadors, Agustí López recorda que la la situació actual també afecta "importants recursos econòmics públics, com són els peixos de repoblació que aboquen als rius catalans les piscifactories del Pont de Suert i de Bagà”, de les quals és titular el Departament de Medi Ambient i Habitatge.

9 de juny del 2009 a les 16:21. Medi Ambient