Confirmada la presència d’una óssa amb dos cadells a Alàs i Cerc
És el primer cop que els plantígrads travessen el riu Segre
De moment no hi ha constància de danys als ramats de la zona
Confirmat: hi ha óssos a Alàs i Cerc. El departament de Medi Ambient ha certificat aquest dimarts la presència d'una óssa amb dos cadells al municipi alturgellenc. És la primera vegada que aquest animal travessa el riu Segre des que se'n fa observació.
Malgrat que durant la setmana passada s'havia negat que hi hagués cap prova de l'existència de plantígrads, avui Medi Ambient ha fet públics els detalls de tota la investigació i ha admès que els primers indicis materials ja van aparèixer el dissabte dia 26 de juliol, quan es va localitzar un possible excrement d’ós bru en un dels planells. També s'ha detallat que dimecres passat, al capvespre, els tècnics ja van observar els tres individus d’ós bru, una femella amb dues cries, probablement de segon any, també al vessant nord del Cadí. Finalment, dijous es va trobar un altre excrement d’ós bru en el mateix lloc on s’havien vist els animals la nit d’abans, cosa que confirmava la investigació.
Les mostres recollides s’han enviat a analitzar genèticament a la Facultat de Veterinària de la Universitat Autònoma de Barcelona. Fins ara, la revisió de les càmeres fotogràfiques i dels paranys de pèls han donat resultats negatius.
El primer avís de la possible presència d’una óssa a Alàs i Cerc el va donar el dia 25 passat un veí de la Seu, a la zona de la Molina de Lletó. Davant d’aquesta notícia, es va prospectar la zona concreta de l’observació. Tot seguit, es van instal·lar parany de pèls, i tres càmeres fotogràfiques en alguns dels punts. També es van prospectar els planells i herbassars per sobre del vessant nord de la serra del Cadí. I, per últim, es van realitzar esperes, tant diürnes com nocturnes, amb l’objectiu d’observar els exemplars d’ós bru.
Malgrat la presència actual dels óssos a la zona, no hi ha dades de possibles danys sobre la ramaderia domèstica causats per aquests plantígrads durant els últims anys.
La població catalana d’ós bru als Pirineus ocupa principalment les comarques de la Val d’Aran, el Pallars Sobirà, l’Alta Ribagorça, el Pallars Jussà i l’Alt Urgell. Els óssos del Pirineu central procedeixen d’Eslovènia, de dos alliberaments realitzats els anys 1996-97 i 2006. Actualment, es pot parlar d’entre 15 i 20 exemplars d’ós bru repartits als Pirineus central i oriental, als vessants nord i sud. Durant els últims anys, s’han detectat alguns exemplars d’ós bru en indrets més cap al sud i cap a l’est, la qual cosa ha demostrat una expansió de l’espècie per aquells hàbitats més adients dels Pirineus de Catalunya.
5 d'agost del 2008 a les 14:15. Medi Ambient
Altres notícies recents
- Un miler d'escolars participaran en el XXXII Cros de Primavera de la Seu
- Els alumnes de l'Escola Pau Claris gaudeixen amb l'obra 'La diadema'
- Community Manager i biotecnologia, nous cursos de la Universitat d'Estiu Ramon Llull Puigcerdà
- 600 alumnes del Pallars Jussà participen en tallers sobre trànsit
- L'acadèmia militar de Talarn seguirà oberta però a mig gas
Altres notícies de la categoria Medi Ambient
- Protecció Civil posa en prealerta el pla INUNCAT per les possibles pluges intenses a la meitat oest del país
- L'Alt Urgell no garanteix la continuïtat del refugi d'animals si no es reben més ajuts
- La Seu fa costat a la plataforma contra la guixera de Tost
- La muntanya d’Alinyà es convertirà en campus científic
- Comença la temporada de pesca de muntanya, que s'allargarà fins al novembre



Divendres 25 de maig
