El Parc Cadí-Moixeró rep un premi europeu per gestió de l'espai natural
El guardó reconeix els treballs per conservar l'hàbitat de la perdiu xerra de muntanya
L'acció va consistir en el desbrossament de 8,5 hectàrees de matolls a la solana de Cerdanya
La federació Europarc ha premiat el Parc Natural del Cadí Moixeró, per gestionar i milllorar l’habitat de la perdiu xerra de muntanya (Perdix perdix) i altres espècies cinegètiques, mitjançant desbrossades planificades de matoll.
El premi pretén reconèixer el bon treball realitzat pel Parc Cadí-Moixeró, en el marc d'un projecte més ampli i transfronterer anomenat Gallipyr, per a la protecció de les galliformes de muntanya. També està basada en informes, experiències i documentació extensa que garanteixen que és una bona metodologia per a la preservació de la perdiu xerra de muntanya.
Estàndard de qualitat
L'acció s'ha fet aplicant l’Estàndard de Qualitat en accions de conservació, que la Secció Espanyola de la Federació Europea de Parcs va posar en marxa l'any passat, a través d’un grup de treball integrat per tècnics de parcs de diferents comunitats. L’estàndard vol esdevenir una guia de treball que estableix els diferents aspectes que cal seguir per planificar, executar i seguir la conservació d'una espècie. És el cas dels requisits legals, normatius, de registre, arxiu, comunicació i avaluació.
Les actuacions premiades es van realitzar en els anys 2008 i 2009 i es concreten a la solana de Cerdanya, dins la Reserva nacional de caça Cerdanya-Alt Urgell. Es tracta d’indrets on la cobertura de matolls, principalment bàlec, fan quasi impenetrable la zona. Els treballs han consistit a desbrossar 8,5 hectàrees de matolls amb diversos graus d’intensitat. Així, s'ha assolit la restauració efectiva d’ entre 25 i 30 hectàrees per any i s'ha creat un mosaic de parcel·les sempre inferiors a dues hectàrees.
Les actuacions s’han realitzat un cop finalitzada l’època de cria de l’espècie, a partir de finals d’agost o inicis de setembre. Per a l’execució i seguiment s’han implicat diferents col·lectius i institucions locals com ara ramaders, caçadors, propietaris i ajuntaments. L'experiència es podrà aplicar en altres territoris en benefici d’aquesta espècie.
L’acció pretén salvaguardar una espècie d’interès europeu, poc coneguda socialment però amb un alt valor en ecosistemes de muntanya.
El lliurament del premi es va fer en el XVI Congrés d'Europarc-Espanya, el juny passat a Sogorb (Alt Palància). Era de fet la primera vegada que es convocava un premi d’aquestes característiques. També es va distingir el pla de conservació de l’àguila cuabarrada al parc de l'Alt Tajo (Castella-La Manxa) i la restauració d’hàbitats en pinedes a Cardeña y Montoro (Andalusia).
17 d'agost del 2010 a les 16:12. Medi Ambient
Altres notícies recents
- Un miler d'escolars participaran en el XXXII Cros de Primavera de la Seu
- Els alumnes de l'Escola Pau Claris gaudeixen amb l'obra 'La diadema'
- Community Manager i biotecnologia, nous cursos de la Universitat d'Estiu Ramon Llull Puigcerdà
- 600 alumnes del Pallars Jussà participen en tallers sobre trànsit
- L'acadèmia militar de Talarn seguirà oberta però a mig gas
Altres notícies de la categoria Medi Ambient
- Protecció Civil posa en prealerta el pla INUNCAT per les possibles pluges intenses a la meitat oest del país
- L'Alt Urgell no garanteix la continuïtat del refugi d'animals si no es reben més ajuts
- La Seu fa costat a la plataforma contra la guixera de Tost
- La muntanya d’Alinyà es convertirà en campus científic
- Comença la temporada de pesca de muntanya, que s'allargarà fins al novembre



Divendres 25 de maig
