CiU impulsa des del Parlament el reconeixement de la figura del General Moragues

El diputat del Grup Parlamentari de Convergència i Unió i alcalde de Sort, Agustí López, ha presentat al Parlament de Catalunya dues Propostes de Resolució per tal d’ “impulsar el coneixement i reconeixement de la figura del General Josep Moragues i Mas, heroi de la Guerra de Successió”. Ambdues iniciatives s’han debatut aquest dimecres en la Comissió de Política Cultural. Després de negociar amb els grups parlamentaris que donen suport al Govern, el diputat nacionalista ha aconseguit tancar l’acord de la Cambra, per “instar el Govern a incloure el reconeixement de la figura del General Moragues en els actes commemoratius del 1714, els quals s’estan preparant en el marc de la Comissió 2014”.

Agustí López ha celebrat l’acord, “que ha de servir per reivindicar la figura del General Moragues, torturat i executat el 27 de maig de 1715 pels poders judicials i militars de Felip V, i sovint injustament oblidat, perquè s’ha posat l’èmfasi en la figura de Rafel de Casanova com a símbol de la resistència de tot un seguit d’herois populars”.

El diputat nacionalista ha advertit també, que “des de CiU estarem amatents a la feina feta des de la Comissió 2014 i exigirem que aquesta sigui una Comissió activa i amb empenta”.

Una de les propostes de López instava el Govern de la Generalitat a “redactar, en el termini de 6 mesos, un projecte de ruta cultural-patriòtica catalana centrada en el general Josep Moragues i Mas, heroi de la Guerra de Successió, que incorporés espais físics i poblacions que van tenir un significat en la seva vida, com ara l’Ermita de Sant Sebastià d’Osona - com a marc de la signatura dels Pactes de la Capella de Sant Sebastià -, Sant Hilari Sacalm, a la comarca de la Selva, Castellciutat, al municipi de la Seu d’Urgell, Sort, al Pallars Sobirà, o el Portal de Mar, a Barcelona”. La iniciativa també aconsellava “editar una publicació que incorporés la totalitat de les poesies que diferents autors han publicat als llarg de gairebé 3 segles per lloar la vida del General Moragues, i trametre’l a tots els centres públics i concertats de primària i de secundària abans de l’ 11 de setembre de 2009”.

L’altra Proposta de Resolució presentada per López, reclamava al Govern “l’encàrrec de la redacció d’un guió d’una futura pel·lícula que historiografiés la vida de Moragues abans de 6 mesos”, així com, “estudiar el finançament d’aquesta pel·lícula, per tal que als pressupostos del Govern de la Generalitat de l’anualitat 2010 es contemplés una partida adequada per a iniciar el projecte”.

25 de març del 2009 a les 18:27. Societat