Els fronterers creuen que tenen “menys drets que els immigrants”
El col.lectiu s’ha reunit amb el director de l’Institut de la Seguretat Social de la Seu d’Urgell
L’Associació de Fronterers de l’Alt Urgell denuncia a la seva pàgina web que “tenen menys drets que els immigrants”. El col•lectiu ha extret aquesta conclusió després de reunir-se la setmana passada amb el director de l’Institut de la Seguretat Social de la Seu d’Urgell, José Moscoso.
Segons explica l’entitat, els treballadors transfronterers “no tenen la possibilitat d’obtenir una tarja sanitària espanyola”. Pel que es refereix a les prestacions sanitàries del seus fills o familiars directes, han d’omplir a la Caixa Andorrana de la Seguretat Social (CASS) el formulari 0.6 que dóna cobertura al sistema sanitari espanyol, “renunciant al dret sobre el sistema sanitari andorrà”. En aquest sentit, apunten que s’ha estipulat el pagament del 25% per una consulta mèdica i un 10% en cas d’intervenció. El valor mitjà d’una consulta és d’entre 20 i 30 euros. El CatSalut reclama posteriorment aquesta despesa a la CASS, que factura l’import al titular beneficiari.
El transport sanitari, per als fronterers, funciona de la mateixa manera que les consultes i les intervencions. No es paguen, però el preu del servei el pot reclamar el CatSalut a la CASS, i aquesta al titular. Pel que fa als pensionistes fronterers, només tenen dret a l’assistència sanitària gratuïta a Espanya, amb els mateixos drets que els jubilats espanyols.
Durant la reunió de l’Associació de Fronterers de l’Alt Urgell amb el responsable de la Seguretat Social a la Seu, els representants dels treballadors també van parlar de les pensions, que sí són compatibles entre Espanya i Andorra. Els requisits mínims per tenir una prestació de jubilació a Espanya és d’una cotització mínima de quinze anys, i dins d’aquests anys, un mínim de dos cotitzats abans dels 15 de la jubilació.
Els treballadors fronterers poden fer un conveni de col.laboració especial per a la seva jubilació, tenint com a màxim una base cotitzable de 800 euros, que li podria reportar una pensió de 400 euros. Això si no ha cotitzat a Espanya en algun moment de la seva vida. En aquest cas, la base seria més elevada i es podria mantenir.
La setmana vinent membres de l’Associació de Fronterers de l’Alt Urgell es reuniran amb la directora de la CASS, Jonquina Sol, i el vocal del Consell d’Administració de la CASS, Juli Fernández.
10 de juliol del 2008 a les 11:41. Societat
Altres notícies recents
- Un miler d'escolars participaran en el XXXII Cros de Primavera de la Seu
- Els alumnes de l'Escola Pau Claris gaudeixen amb l'obra 'La diadema'
- Community Manager i biotecnologia, nous cursos de la Universitat d'Estiu Ramon Llull Puigcerdà
- 600 alumnes del Pallars Jussà participen en tallers sobre trànsit
- L'acadèmia militar de Talarn seguirà oberta però a mig gas
Altres notícies de la categoria Societat
- 600 alumnes del Pallars Jussà participen en tallers sobre trànsit
- L'acadèmia militar de Talarn seguirà oberta però a mig gas
- Mor als 82 anys Josep Vilarrubla, 'Pep Diligent'
- Xerrada informativa sobre la prevenció de maltractaments a la gent gran
- El Ministeri de Defensa segueix sense aclarir el futur de l'acadèmia de Talarn



Cap de setmana - 2ª Pasqua
