Gairebé 300 persones han visitat en cinc dies l’exposició ‘La Vall de Tost recorda’

L'associació Lo Riu Roig proposa aquest divendres la xerrada "Tost: terra de castells"

Dissabte s'ha previst una mostra de vehicles clàssics i la presentació del projecte de reconstrucció de l'església de Sant Martí

L’exposició ‘La Vall de Tost recorda’, organitzada per l’associació de Ribera d’Urgellet Lo Riu Roig i que es va inaugurar divendres passat a la sala ‘La Cuina’ de la Seu, ja ha rebut la visita de gairebé 300 persones durant els primers cinc dies d’estar oberta al públic. A l’acte d’inauguració n’hi van assistir un centenar, que van escoltar els parlaments dels representants d’algunes de les institucions que han col•laborat en el projecte, com el president del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, Jesús Fierro; l’alcalde de Ribera d’Urgellet, Antoni Capdevila, i el regidor de Turisme de l’Ajuntament de la Seu, Miquel Caminal.

Per la seva banda, el director de l’Arxiu Comarcal, Julio Quílez, va donar pas dissabte a la representació de l’obra ‘Les trementinaires i el seu cabàs de contes’. Una trentena de persones van seguir la recreació que l’actriu Genissa G. Carricondo va fer del personatge de Marduix, una trementinaire que vivia a Sauvanyà.

En paral•lel a l’exposició fixa que es pot visitar a ‘La Cuina’ fins al 8 de desembre, hi ha programades diverses conferències. La primera serà aquest divendres 26 a dos quarts de nou del vespre a l’Arxiu Comarcal. La faran els arquitectes Josep Azuara i Natàlia Rey i porta per títol ‘Tost: terra de castells’. Amb ells ens podrem fer una idea del bon sistema defensiu que tenia la vall de Tost en temps de la Reconquesta, amb els castells de Tost, Castellar, Torà i Calassanç, les torres del moro de Torà i de Sauvanyà, i la ciutadella de la Bastida.

Dissabte, gràcies a la col•laboració del Club de Vehicles Històrics de Lleida, tindrà lloc la mostra ‘Els cotxes que Tost mai va tenir’, amb la participació de vehicles d’època que es podran veure a la Plaça dels Oms de la Seu des de dos quarts d’onze fins a les cinc de la tarda. El mateix dia, a dos quarts de nou del vespre a l’Arxiu Comarcal, l’arquitecte municipal de Ribera d’Urgellet i alcalde d’Organyà, Antoni Fiol, exposarà els detalls de ‘La reconstrucció de Sant Martí de Tost’, l’església més emblemàtica de la vall. Aquest projecte compta amb una subvenció procedent de l’1% cultural, diverses donacions privades i s’hi podria començar a treballar a la primavera.

L’exposició i el cicle de conferències ‘La Vall de Tost recorda’ pretén reivindicar la importància que aquesta vall ha tingut en diversos àmbits al llarg de la història i, alhora, demostrar que aquest territori, que des del 1968 forma part del municipi de Ribera d’Urgellet i del qual formen part els nuclis de Montan, Els Hostalets, La Bastida i els Masos de Tost, Castellar, Torà, Sauvanyà i Tost, "té una forta identitat pròpia i uns trets únics que cal preservar per garantir-ne el futur".

24 de novembre del 2010 a les 13:47. Societat