Llum verd a les peticions de recerca i localització de persones desaparegudes durant la Guerra Civil

Les sol·licituds per fer actuacions de recerca i localització de persones desaparegudes durant la Guerra Civil ja es poden fer a la Direcció General de Memòria Democràtica o a l'adreça fossescomunes@gencat.cat. El Govern ha donat llum verd a aquestes peticions després d'haver aprovat aquest dimarts el reglament de la Llei de Fosses, que estableix que la Generalitat és la responsable de la recerca documental i registral de persones desaparegudes durant la Guerra i la dictadura, així com de la recuperació i la identificació de les restes. El text també preveu un protocol per dignificar les fosses comunes de la guerra dins de cementiris.

El reglament aprovat pel Govern regula el cens de desapareguts, que inclou dades de 3.658 persones. D'altra banda, també regula els mapes de localització de fosses, per a l'elaboració dels quals es podran establir acords de col'laboració amb governs de l'Estat, comunitats i entitats locals. El mapa actual registra 179 fosses a Catalunya però es treballa per comprovar l'existència d'una seixantena més.

La Llei de fosses reconeix el dret dels familiars de persones desaparegudes a obtenir informació sobre el seu destí i, si escau, a recuperar-ne i a identificar-ne les restes. També contempla la senyalització i dignificació dels llocs dels enterraments i la seva recuperació com a espais de memòria.

Concretament, el reglament reconeix el dret dels familiars a accedir a les dades que constin en la documentació conservada sobre la data i el lloc de la captura o de la mort, la causa de la mort i a conèixer exactament el lloc de l¡enterrament. També estableix que els familiars fins al tercer grau de parentiu tenen dret a la restitució de les restes dels seus parents i a la restitució dels documents, així com dels diners i objectes de valor que s'hagin trobat i recuperat associats a les restes.

Les sol·licituds s'han d'adreçar a la Direcció General de Memòria Democràtica o a l'adreça fossescomunes@gencat.cat. La Generalitat, un cop acabat el procés, haurà de comunicar a la persona o entitat sol·licitant el resultat de la recerca i localització. Les actuacions hauran de comptar amb estudis històrics i amb l'aplicació de la metodologia arqueològica i antropològica adient. Les restes de les persones identificades es posaran a disposició dels familiars que els reclamin. Si no han estat reclamades, hauran de ser inhumades en el cementiri del terme municipal en què es van trobar o bé a l'espai memorial que s'hagi habilitat a tal efecte.

D'altra banda, la Generalitat impulsarà un protocol per dignificar les fosses comunes als cementiris municipals. La pròxima actuació prevista és la dignificació de la fossa del cementiri de Lleida, que es farà a la tardor.

31 d'agost del 2010 a les 18:52. Societat