Continua el desacord entre Knauf i les entitats de Tost sobre la guixera
Lo Riu Roig afirma que l'explotació afectarà les restes fòssils més antigues de Catalunya, i Salvem Tost augura problemes per a la captació d'aigua
La multinacional es compromet a conservar el patrimoni i assegura que el moviment es limitarà a 3 o 4 camions diaris
La construcció d'una nova guixera a la vall de Tost afectaria "les restes fòssils més antigues que s'han trobat fins ara a Catalunya", segons asseguren des de l'associació Lo Riu Roig. L'entitat de Ribera d'Urgellet continua fent campanya per demanar a l'Ajuntament i a la Generalitat que no es concedeixi la llicència d'extracció a la multinacional Knauf.
Josefina Lladós, portaveu de Lo Riu Roig, ha afirmat a l'ACN que "la zona on es preveu fer la via d'accés a la guixera conté un jaciment de petjades fòssils de l'Edat Pèrmica".
L'anunci d'informació pública sobre la sol·licitud d'autorització ambiental i l'estudi d'impacte per la construcció d'aquesta guixera va ser publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el passat 23 de juny. Segons les associacions ambientals, el projecte posa en perill espècies protegides d'animals i de plantes. La Vall de Tost ja acull actualment dues pedreres.
El jaciment de la zona és un dels pocs d'aquestes característiques que existeixen al sud d'Europa i actualment és en tràmit de declaració de Bé Cultural de Interès Local (BCIL) al consell comarcal. A més, hi afegeixen, "tocant a l'àrea d'actuació de la guixera hi ha l'ermita de Sant Genís de Torà de Tost i el castell de Calassanç, tots dos elements greument amenaçats per la seva estructura precària".
No obstant això, representants de l'empresa Knauf han manifestat que el jaciment i les restes de la vall no corren cap perill amb l'explotació minera. En aquest sentit, l'empresa ha arribat a un acord amb el Consell Comarcal de l'Alt Urgell i la Generalitat per conservar-los.
Lo Riu Roig també argumenta que la guixera "no suposarà cap millora per a Tost, ni donarà feina a gent del municipi, ni aportarà cap valor afegit que repercuteixi positivament en el desenvolupament d'aquest territori".
L'alcalde de Ribera d'Urgellet, Antoni Capdevila, recorda que "hi ha una oposició al projecte i s'han fet al·legacions", però que "l'autorització correspon al Departament de Medi Ambient de la Generalitat".
Els representants de Knauf han explicat als veïns que l'explotació de la guixera es farà en 4 hectàrees que aniran repoblant a mesura que avanci l'explotació. En un principi s'extrauran unes 100 tones de guix, que suposaran un trànsit d'uns quatre camions diaris. Salvem Tost havia xifrat el trànsit de camions entre 20 i 30 diaris, ja que els permisos que demanen són per a l'extracció de 200.000 tones l'any.
Un altre dels problemes que denuncien els veïns és l'abastiment d'aigua de la vall, ja que es capta a un nivell freàtic de cinc metres i l'explotació de la mina profunditzarà fins a 20 metres.
21 de juliol del 2011 a les 10:32. Urbanisme i comunicacions
Altres notícies recents
- Un miler d'escolars participaran en el XXXII Cros de Primavera de la Seu
- Els alumnes de l'Escola Pau Claris gaudeixen amb l'obra 'La diadema'
- Community Manager i biotecnologia, nous cursos de la Universitat d'Estiu Ramon Llull Puigcerdà
- 600 alumnes del Pallars Jussà participen en tallers sobre trànsit
- L'acadèmia militar de Talarn seguirà oberta però a mig gas
Altres notícies de la categoria Urbanisme i comunicacions
- Retencions a la C-16 per obres de manteniment entre Cercs i Guardiola de Berguedà
- Organyà sol.licitarà que la restauració de l'església de Santa Maria s'inclogui en l'1% Cultural
- Albert Batalla critica la política d'infraestructures del govern espanyol
- Obres d'arranjament del paviment de la plaça dels Oms de la Seu
- Recollida de signatures a la Cerdanya en contra de la privatització del túnel del Cadí
Veure més entrades de la categoria Urbanisme i comunicacions



Cap de setmana - 2ª Pasqua
