Acord a la Diputació de Lleida per signar el Pacte Nacional per a les Infraestructures
La Diputació de Lleida signarà el Pacte Nacional per a les Infraestructures després d’un període de negociació amb el Departament de Política Territorial i Obres Públiques que ha finalitzat amb la incorporació de la pràctica totalitat de les propostes presentades. Així ho ha comunicat aquest dimarts el president de la Diputació de Lleida, Jaume Gilabert, juntament amb els portaveus del PSC i ERC, Enric Colom i Josep Cosconera, respectivament, i el vicepresident quart i portaveu d’Unitat d’Aran, Joan Riu.
El pla proposat inicialment pel Govern va ser considerat “insuficient” per les comarques de la demarcació de Lleida. Per aquest motiu, la Diputació va iniciar una sèrie de negociacions amb la Generalitat per incorporar alguns dels projectes que consideren prioritaris. Després d’aquest període de negociacions, la corporació ha decidit signar el document.
Gilabert ha afirmat que “hi ha arguments més que suficients per signar el Pacte des de la responsabilitat”. El president de la Diputació ha afegit que “la globalitat del document és positiu, ja que inclou les grans infraestructures des del punt de vista estratègic, com ho són els accessos a l’Aeroport de Lleida-Alguaire, per exemple”.
Entre les obres al Pirineu que el president de la Diputació de Lleida ha qualificat de necessàries i que finalment s’han inclòs al Pacte nacional per a les infraestructures hi ha l'acondicionament de la C-28 entre Vielha i Esterri d’Àneu, incloent el túnel de la Bonaigua. Respecte a les infraestructures ferroviàries, el pacte destaca l’adaptació a tren tramvia de la línia Lleida-la Pobla de Segur i l’estudi de la seva prolongació i connexió amb França a través de túnel de Salau, així com l’estudi de la construcció d’una nova línia de tren de rodalies entre Puigcerdà-La Seu-Andorra.
Altres obres que es projectaran a Lleida són a la C-53 entre Vilagrassa i Alfarràs, amb les diferents variants i la reserva de sòl necessària per al seu desdoblament; la construcció de la bifurcació de l’Eix Transversal de Girona a Lleida a l’entorn del punt quilomètric 97 cap a Guissona, Agramunt, Balaguer i Alfarràs, i la construcció del tram d’autovia entre Montblanc i Lleida A-27 (N-240).
Una altra demanda era la construcció d’una nova autovia de Montblanc a l’actual A-2 entre Tàrrega i Cervera i la construcció del tercer carril de l’autovia A-2 entre Cervera i Lleida si ho justifica l’increment del trànsit pel desdoblament de l’Eix Transversal.
Gilabert ha indicat que aquestes infraestructures són importants per donar resposta a les demandes del territori i aconseguir l’equilibri territorial.
Altres projectes inclosos al Pacte nacional per a les infraestructures són l’abastament d’aigua potable a les poblacions de les comarques lleidatanes, inversions en infraestructures de depuració d’aigües o en tractament de residus.
El Pacte nacional per a les infraestructures, que se signarà el pròxim divendres a Barcelona, incorpora les actuacions previstes a Catalunya en matèria de mobilitat, aigua, residus, energia, telecomunicacions i sòl per activitats productives fins a l’any 2020. El Pacte preveu una inversió de 100.000 milions d’euros en infraestructures a Catalunya.