Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Albert Batalla confirma que la Generalitat iniciarà la licitació del túnel de Tresponts aquest mes

Albert Batalla confirma que la Generalitat iniciarà la licitació del túnel de Tresponts aquest mes

L'alcalde de la Seu sosté que aquest tràmit és la garantia legal que hi haurà els diners per iniciar les obres. El ple municipal rebutja una proposta de Compromís per exigir que s'ampliï la partida anunciada en els pressupostos de l'any vinent
Treballs a la carretera C-14 al tram de Tresponts
13/12/2016 18:20

L’alcalde de la Seu d’Urgell, Albert Batalla, ha reiterat aquest dilluns, en el ple ordinari de l'Ajuntament urgellenc, que el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat licitarà abans no acabi aquest mes el projecte de construcció del túnel de Tresponts. Batalla sosté que aquesta decisió és el tràmit que garanteix legalment que hi haurà els diners necessaris perquè les obres comencin tan bon punt estiguin adjudicades, a la segona meitat del 2017, ja que "quan es licita una obra, la llei deixa molt clar que cal tenir garantit el 100% del finançament; i si no, la intervenció del Govern no ho permetria".

El plenari va rebutjar la moció presentada per Compromís X La Seu que plantejava exigir al Govern que ja inclogui en els pressupostos d'aquest any vinent els diners necessaris per començar els treballs de construcció. El text no va prosperar en rebre 7 vots a favor, dels grups de CXLS i la CUP, i 10 en contra, de CiU i ERC.

L’alcalde urgellenc va detallar que la conselleria publicarà l'anunci de licitació “entre Nadal i Cap d’Any", per tal d'adjudicar l’obra al primer semestre de 2017 i començar-la durant la segona part d'aquest any vinent. L’actuació, que té un pressupost de més de 40 milions d’euros, contempla la construcció d’un túnel d’1,2 quilòmetres per superar la part més complicada del congost dels Tres Ponts. L’obra també contempla millorar trams previs i posteriors al túnel per eixamplar la via, a més a més d'habilitar l’actual carretera com a via de servei en cas que s’interrompés la circulació al túnel. Està previst que l’obra s’allargui durant quatre anys.

Albert Batalla assegura que finalment el Govern "ja ha assumit l'obra com a pròpia" i "ha escoltat la petició justa del territori per garantir una millora en la seguretat de la principal via de la comarca", malgrat recordar que "no és fàcil trobar tants diners per a un projecte tan gran com aquest”, ja que aquesta serà, assegura, "l'obra pública més important que haurà impulsat pel Govern aquests darrers anys". L'alcalde hi va afegir que “és evident que és una actuació molt necessària, tal com demostren els accidents que s’han produït fruit del despreniment de roques de la muntanya" i que "la petició feta per institucions i veïns de la comarca ha donat resultat" i va concloure que "tots ens n'hem de felicitar”.

Compromís desconfia que es garanteixi la partida

Tot i aquest anunci, Compromís x La Seu segueix reclamant que el Govern ja inclogui en els propers pressupostos els diners necessaris per als primers mesos d'obres, el segon semestre de 2017. El portaveu del grup municipal, Òscar Ordeig, considera que ara per ara l'única garantia que hi ha són "unes paraules de l’actual Conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull", les quals qualifica de "declaracions d’intencions, incomplertes i pràcticament calcades a les que ja va fer l’anterior conseller Santi Vila, ratificades per l’alcalde Albert Batalla a la Seu, quan al 2015 va dir que les obres començarien al 2016".

El també diputat del PSC ha acusat els grups de Convergència i ERC de "votar junts en contra d’una proposta que defensa el territori sols per no enfrontar-se a l’actual govern de la Generalitat”. Ordeig hi afegeix que “les paraules del Conseller i del alcalde de La Seu no valen, ja que ho van dir igual al 2015, després d’aprovar al Parlament la proposta de construcció del Túnel, i les seves promeses es van incomplir aquest any". El portaveu de Compromís conclou que "només una partida econòmica suficient destinada al Túnel en un pressupost aprovat de la Generalitat pot assegurar l’inici de les obres l'any vinent" perquè "les paraules d’alguns se les emporta el vent moltes vegades". En aquest sentit, Ordeig creu que l'anunci d'obres es pot veure condicionat per factors com ara l'evolució política, davant de la possibilitat que aquest any vinent hi torni a haver eleccions al Parlament.

Sobre el fet que el projecte de pressupostos només contempli poc més de 3.500 euros, en el ple Albert Batalla va reiterar que la quantitat forma part d'un tràmit conegut com a "cobertura de partida", que és la que permet que posteriorment s'hi incorporin els diners necessaris. L'alcalde també va detallar que "l'empresa adjudicatària no farà les primeres factures fins a la tardor" i que, per tant, "dóna temps per fer els primers pagaments, que seran a l'inici del 2018". Malgrat aquesta explicació, Compromís creu que aquestes previsions són "paraules que ni asseguren en cap moment l’inici de les obres al 2017 ni deixen tranquils els ciutadans afectats per la necessitat del túnel".

Durant el ple, oposició i equip de govern també van debatre sobre el paper de les administracions superiors al territori. Òscar Ordeig va recordar que la inversió directa del Govern al Pirineu s'ha reduït un 77% des del 2010 i va recordar la centralització de diversos serveis, que provoca "un augment de la desigualtat social però també territorial". Per contra, Albert Batalla va retreure que, pel que fa a infraestructures, la dècada passada el govern tripartit es va centrar a impulsar obres a l'àrea de Barcelona, especialment la Línia 9 del Metro, i va recordar que "sempre que s'han impulsat millores a la C-14 a la comarca ha estat en governs de CiU: al tram de Montant va ser amb el conseller Pere Macias, entre Oliana i Coll de Nargó en el mandat de Felip Puig, i ara serà el túnel de Tresponts amb Josep Rull".

Sobre tot plegat, des d'ERC el seu portaveu, Francesc Viaplana, va defensar que confien en el calendari anunciat pel conseller de Territori a l'alcalde de Coll de Nargó, Martí Riera, després que el batlle fes un requeriment al Govern. Viaplana considera que la previsió anunciada ara pel govern és realista i "són els terminis habituals per a una obra d'aquestes dimensions", i també avala el recurs de la "partida oberta" per incorporar-hi més endavant els diners necessaris. En canvi, des de la CUP, Pau Lozano va qüestionar perquè "no s'hauria pogut fer abans" aquest procediment per tal d'avançar en el projecte. Lozano va expressar el desig que aquesta vegada es compleixin els terminis anunciats d'inici i execució de les obres.

La Generalitat avança un milió d'euros per evitar despreniments

D'altra banda, la Conselleria de Territori ha anunciat que destinarà de forma "imminent" un milió d'euros a consolidar els talussos de la carretera C-14 a l'actual pas pel congost de Tresponts, amb l'objectiu de prevenir nous despreniments de roques. Segons ha informat el diari Segre, la delegada de Territori a Lleida, Dolors Tella, i el responsable de Carreteres, Jordi Benet, han detallat que aquests diners formen part de l'anunci d'actuacions immediates després dels darrers accidents provocats per la caiguda de roques, i que els treballs aniran en paral·lel al procés de licitació i adjudicació del futur túnel.