Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Augmenten les queixes sobre l’espai públic presentades a la Síndica Municipal de Greuges

Augmenten les queixes sobre l’espai públic presentades a la Síndica Municipal de Greuges

Anna Martí va rebre durant l’any 2018 un total de 30 reclamacions i 13 consultes. El resum anual de la sindicatura proposa un seguit d'accions per enfortir el servei. Els grups polítics han agraït la tasca feta per la defensora del ciutadà en els darrers mesos
Anna Martí, Síndica Municipal de Greuges de la Seu d'Urgell, en un moment de la roda de premsa
11/03/2019 14:50

ACTUALITZACIÓ

La Síndica Municipal de Greuges de la Seu d’Urgell, Anna Martí, ha presentat aquest dilluns en un ple extraordinari l’informe anual de les actuacions realitzades per la sindicatura urgellenca durant l’any 2018. Tots els grups municipals han coincidit a valorar positivament la tasca de la defensora del ciutadà, que durant el 2018 va atendre 30 queixes i 13 consultes.

D'aquestes actuacions, 21 les van presentar dones, 20 van ser d'homes i 1 la va fer arribar un col·lectiu. Per franges d’edat, 24 les van formular ciutadans d’entre 18 i 55 anys, 19 van fer-les veïns de més de 55 anys, mentre que els joves menors de 18 no en van presentar cap. Cal destacar que 41 de les queixes i consultes van ser presencials, 1 va ser telefònica i una altra va arribar a través del correu electrònic.

Pel que fa a la destinació de les accions portades a terme en aquest primer any, Anna Martí ha assenyalat que la majoria de reclamacions i consultes (28) s'han concentrat en l’apartat relacionat amb l’espai públic, especialment sobre temes vinculats amb el medi ambient (soroll, neteja, via pública o passos de vianants, entre d'altres). "La resta d’accions queden més disperses en altres tipologies", ha especificat la síndica. Un total d’11 actuacions s'han centrat en els serveis a les persones i 4 han estat sobre qüestions de l’administració general.

La memòria elaborada per la Síndica Municipal de Greuges de la Seu d’Urgell també explica el contingut i l’estat dels diferents expedients oberts en el darrer any.  En relació amb la tramitació de les 30 queixes, 10 han tingut una solució amistosa amb mediació; 9 es troben en procés; 8 són recomanades, 2 no han estat admeses i 1 ha quedat arxivada per desestiment de l’interessat.  

Tipologia de les actuacions

Després del primer any com a Síndica Municipal de Greuges de la Seu d’Urgell, Anna Martí ha volgut remarcar que "l'objectiu ha estat mediar en totes les queixes que els ciutadans han fet arribar a la sindicatura, escoltant i intentant que ningú marxés decebut”. Martí ha afegit que la seva actuació ha estat guiada pel lema de la Declaració de Girona: “pensem globalment, defensem localment”.

Propostes

La memòria de la Síndica Municipal de Greuges de la Seu d’Urgell també inclou diferents propostes per enfortir el servei, com fer pedagogia a tota la ciutadania, complementada amb la creació d’una pàgina web; seguir fent actuacions de mediació; participar i col·laborar en àmbits col·lectius i diàleg de la ciutat; agilitzar les respostes a les sol·licituds d’informació, i proposar una revisió de l’ordenança del defensor del ciutadà de la Seu d’Urgell.

Atenció al públic

L’horari d’atenció al públic de la Defensora del Ciutadà és de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores. Els dies de visita són els dimarts i divendres de 10 a 12 hores i en hores concertades. Per fer arribar una queixa a la síndica cal fer-ho a través del Servei de Registre de l’Ajuntament.

Intervenció dels grups municipals

L'alcalde de la Seu, Albert Batalla, ha agraït la feina de la síndica municipal "tant pel contingut com pel to mediador". Per Batalla, "això és molt positiu i ajuda a resoldre els problemes". El batlle urgellenc també ha volgut deixar constància de l'aposta del consistori per la figura del defensor del ciutadà i de la voluntat de treballar per tenir una administració "encara millor que l'actual", tot i que ha puntualitzat que "no es pot obviar que la gran majoria dels centenars de milers de gestions municipals funcionen bé".

Per la seva banda, el portaveu de Compromís X La Seu, Òscar Ordeig, ha valorat les reflexions de la síndica sobre quina societat estem construint i quines són les necessitats dels ciutadans. "El síndic és la persona que els pot atendre davant els dubtes sobre l'administració en qualsevol àmbit", ha dit, "en un moment en què la retallada de serveis públics i la falta de projecte a la Seu i el Pirineu fa més difícil atendre les demandes ciutadanes".

Francesc Viaplana, d'ERC, ha expressat el suport a Anna Martí, de la qual n'ha destacat la ràpida adaptació al càrrec, i s'ha mostrat favorable a revisar l'ordenança muncipal per definir les seves funcions i facilitar-li les eines necessàries per desenvolupar-la plenament.

Finalment, Pau Lozano, de la CUP, s'ha posat a disposició de la síndica davant de possibles "bloquejos de l'administració" i s'ha sumat a la sol·licitud d'Anna Martí per donar a conèixer més el servei entre la ciutadania.