Bon balanç del projecte Last Mile a l'Alt Pirineu i Aran
La Generalitat de Catalunya ha fet un bon balanç del projecte Last Mile a l'Alt Pirineu i Aran. La iniciativa, inclosa dins del programa Interreg Europe i finançada amb fons europeus, ha permès trobar solucions de mobilitat flexibles i innovadores per als residents, turistes i visitants de zones amb poca densitat de població, pel fet de poder dur a terme l’últim tram del seu recorregut amb mitjans de transport sostenibles, tenint en compte els beneficis ambientals amb la disminució d’emissions de contaminants.
La primera fase del projecte va consistir en l’anàlisi dels marcs institucionals i l'estudi tècnic dels diferents sistemes de transport públic, visitant projectes de bones pràctiques a les diferents regions. En aquesta etapa es van fer reunions amb el socis europeus per compartir experiències i trobades amb els grups d’interès de la zona de l’Alt Pirineu i Aran (APiA). Les conclusions extretes a la primera fase van servir per al desenvolupament dels plans d’acció regionals, els quals van ser implementats durant la segona fase.
En la iniciativa hi han participen 7 socis de 6 països europeus. A banda de la Generalitat de Catalunya en formen part l’Agència del Medi Ambient d’Àustria, el Tirol Oriental, Luxemburg, Polònia, Eslovàquia i Bulgària. El projecte va iniciar-se l'abril de 2016 i es tancarà el pròxim mes de setembre.
Accions implementades
Tot seguint el Pla d’acció regional de Catalunya, la Direcció General de Transports i Mobilitat de Territori i Sostenibilitat ha fet l'ampliació dels serveis de transport a la demanda a l'Alt Pirineu i Aran i ha implementat el sistema Bicibus “bicicletes en autobusos”, a més de posar en marxa la ruta cicloturística Lleida-La Pobla de Segur (tren-bicicleta). Així mateix, s'ha fet l'ampliació dels serveis d'autobús dins del Parc Nacional d'Aigüestortes i s'ha activat un nou servei de bus (La Pobla de Segur - Telefèric de Cabdella), que potencia la intermodalitat tren-autobús-transport per cable.
Pel que fa a la millora de la informació, s'han fet canvis al “Mou-te”, un planificador de rutes web; s'ha instal·lat panells informatius en bicicleta a les estacions de transport públic i s'ha donat servei de wi-fi a la xarxa d’autobusos. Finalment, s'ha impulsat la difusió dels serveis de transport actuals i nous entre la població local i els turistes.
Al llarg de l’any 2020 es continuarà treballant amb els grups d'interès de la zona APiA per completar durant l'any que ve el tancament del servei d'autobús del Parc Nacional d'Aigüestortes, permetent d’aquesta manera accedir directament al parc pel costat nord. A més, s’estudiarà la viabilitat econòmica per ampliar el període de funcionament del Bus del Parc i del Bus del telefèric, per absorbir la demanda turística que hi ha a la tardor.
Lliçons apreses
L’experiència ha demostrat que la implicació de les institucions locals i els usuaris potencials durant tot el procés d’establiment de les mesures és un factor clau per a l’èxit. "La implementació de les propostes ha proporcionat un enfocament global del producte turístic incloent les noves solucions de mobilitat", assenyalen els promotors del projecte, que també indiquen que "hi ha molts exemples d’integració del sistema de transport públic amb opcions per a turistes i creació de nous serveis orientats al turisme".
En el balanç es destaca la importància de la cooperació a tots els nivells (regional, local, entitats dels parcs naturals i sector turístic) i dels beneficis en els àmbits social i ambiental. "Un enfocament modern de màrqueting ha subratllat l’atractiu de les noves opcions de mobilitat en el turisme: assequibles i disponibles", s'afegeix. També s'indica que "s’ha detectat que per introduir amb èxit les novetats, cal una extensió de la imatge de marca a les regions turístiques amb la millora de la informació de mobilitat per als visitants com a base per incrementar el flux turístic".
En un altre aspecte, es recalca que "les pràctiques implementades als parcs naturals són d’interès per a d'altres regions, atès que amb les solucions plantejades deixen d’entrar als parcs naturals molts vehicles particulars, protegint així la zona de la contaminació atmosfèrica i acústica, i oferint una alternativa sostenible amb transport públic". Un altre punt important seria el marc legal.