Bon impacte econòmic de l'Escanyabocs i el Mercat Medieval dels Canonges
Un estudi elaborat a instàncies de l'Ajuntament de la Seu d'Urgell per l'empresa The Whatsons conclou que dos esdeveniments que s'han dut a terme a la capital de l'Alt Urgell, l'Escanyabocs i el Mercat Medieval dels Canonges, han tingut un bon impacte econòmic per al conjunt de la ciutat. La presentació del document l'han feta aquest dilluns l'alcalde urgellenc, Albert Batalla, i la responsable del balanç, Rosa Badia.
En xifres, la desena edició de la prova multiesportiva Escanyabocs, organitzada el cap de setmana del 20 i 21 de maig, ha mogut un total de 124.738,36 euros. Pel que fa a el Mercat Medieval dels Canonges, que va tenir lloc el cap del setmana del 3 i 4 de juny, l'impacte econòmic calculat és d'1.024.296,87 euros.
En relació amb les conclusions, Albert Batalla ha remarcat que l’objectiu de l'estudi ha estat "posar ciència a l’acció política de l'equip de govern i a la intuïció, per tal millorar, potenciar i fer més atractius aquests esdeveniments, per treure'n el màxim rendiment econòmic per al conjunt de la ciutat”.
Escanyabocs
L’impacte econòmic de l’Escanyabocs s’ha calculat a través de 477 enquestes en línia, que han contestat els esportistes que hi han participat enguany. Així, es conclou que l’esdeveniment ha tingut un impacte total de 124.738,36 euros. El retorn per cada euro de despesa efectuat ha estat de 47,89 euros. L'informe també indica que l'activitat econòmica ha generat l'equivalent en 9,83 llocs de treball a temps complert.
L'enquesta aporta altres dades, com per exemple que 7 de cada 10 participants a l’Escanyabocs són homes. Per procedència, el 42,6% dels atletes són de la província de Lleida i més de la meitat (53,5%), de l’Alt Urgell. Destaquen els esportistes procedents del Principat d’Andorra (29,6%) i de la província de Barcelona (21,2%).
Una altra dada de l’estudi indica que gairebé 4 de cada 10 participants s'han inscrit a l’Escanyabocs per primera vegada (36,3% dels participants). Respecte a les proves, ressalta que el 43,8% dels esportistes han pres part a la pedalada en BTT, amb prop de 350 inscrits. L'altra prova amb més bona resposta ha estat el trail running amb un 36,7% de participació.
La despesa mitjana que realitzen els participants a l’Escanyabocs a la ciutat és de 45,63 euros. L'estudi assenyala que pràcticament la meitat dels esportistes realitzen algun àpat a la Seu d’Urgell. D'altra banda, l’enquesta també recull que la valoració de l’Escanyabocs en comparació amb d’altres proves similars és “bona o molt bona”, obtenint una puntuació de 37 punts, un índex valoratiu que indica que l’esdeveniment està a prop de tenir un públic promotor.
Per últim, l’estudi també inclou un seguit d’aspectes que els enquestats consideren que cal millorar, com la senyalització d’alguns trams, sobretot cruïlles i bifurcacions, poder recollir la samarreta i el dorsal uns dies abans, repartir millor la puntuació de les proves, diferenciar els corredors de les diferents disciplines, incorporar un xip al dorsal o millorar el menjar i els avituallaments, entre d’altres.
Mercat Medieval dels Canonges
En el càlcul de l’impacte econòmic del Mercat Medieval dels Canonges s’ha pres com a referència l’assistència de 17.000 visitants, tenint en compte que l'esdeveniment va estar marcat per la pluja durant el cap de setmana. El mercat temàtic i de productes artesans, que enguany ha celebrat la seva setzena edició, ha tingut una repercussió econòmica d'1.024.296,87 euros. L'estudi assenyala que per cada euro de despesa s’ha obtingut un retorn de 44,12 euros. A més a més, s'ha creat 82,79 llocs de treball a temps complert.
La procedència majoritària dels visitants al Mercat Medieval dels Canonges són de l’Alt Urgell, i bàsicament de la Seu (50,6%), seguits dels procedents de la província de Barcelona (17,1%) i, en menor mesura, del Principat d’Andorra (3,9%).
El 22,1% del públic que ha visitat el mercat medieval ho ha fet per primera vegada, mentre que la resta ja el coneixia d’edicions anteriors. Tres de cada deu persones han participat en alguna activitat o taller del programa del Mercat Medieval dels Canonges, essent els tallers infantils la proposta amb major públic (63,3%).
Respecte als àpats, 6 de cada 10 visitants (60,3%) han dinat o sopat en algun restaurant de la Seu d’Urgell o voltants. El 23,65 de les persones s’han allotjat a la Seu, de les quals el 70,5% han pernoctat en cases de familiars o amics. La despesa mitjana que han realitzat se situa en 40,44 euros. Un 50,6% dels assistents al Mercat Medieval dels Canonges 2017 ha gastat entre 20 i 50 euros.
Respecte als comentaris i observacions fetes pels assistents enquestats hi destaca, entre d’altres, que hi hauria d’haver més parades, més animació i ambient musical, reenfocar el mercat cap a productes artesans, fer una mostra d’oficis medievals i antics o habilitar més espais tancats en cas de mal temps
L’estudi conclou que la valoració que han fet els visitants -enquestats al carrer durant el mateix cap de setmana d’aquest esdeveniment- és “bona”, tot i que manifesta un patró de públic passiu segons l’índex NPS, amb una puntuació de 18 punts. Aquesta dada assenyala que cal seguir treballant en la millora de l'activitat.
Val a dir també que l’estudi subratlla que la climatologia del Mercat Medieval dels Canonges 2017 ha estat adversa amb pluja, tant dissabte com diumenge, tenint un efecte directe tant en les valoracions del públic sobre l’esdeveniment en general, com en la xifra d’assistents.