Campanya de control dels dispositius de seguretat de trànsit a la Seu
La Policia Municipal de la Seu d'Urgell ha comunicat que durant la setmana del 15 al 21 de gener es durà a terme una campanya de control i vigilància dels sistemes de seguretat en la conducció.
Aquesta és la primera acció d'aquest tipus que es fa aquest 2018 i forma part d'un dispositiu d'àmbit nacional del Servei Català de Trànsit i les policies locals d'arreu de Catalunya, per garantir que els conductors fan ús dels dispositius de seguretat obligatoris en els diferents tipus de vehicles.
La policia urgellenca ha avançat que incidiran especialment en les infraccions relatives a l'ús del cinturó de seguretat per part dels conductors de cotxes i dels seus acompanyants. També es vigilarà la utilització en els seients posteriors i els sistemes de retenció infantil (SRI). Alhora, se supervisarà l'ús del casc per part dels usuaris de motocicletes.
Greus conseqüències
No utilitzar els dispositius de seguretat passiva o fer-ho de manera incorrecta agreuja les conseqüències de lesivitat de les víctimes. De fet, no portar el cinturó, SRI o casc és, juntament amb la velocitat i la conducció sota els efectes de l’alcohol i altres drogues, una de les principals causes de lesions derivades dels accidents de trànsit. Davant d’això, l’SCT considera primordial donar continuïtat a aquestes campanyes intensives per seguir conscienciant els conductors i la resta d’usuaris dels riscos i conseqüències d’aquesta acció.
Així mateix, des de l’SCT es vol recordar a tots els usuaris de la necessitat de cordar-se el cinturó de seguretat en tots els vehicles, també en els autocars. Per aquest motiu el 2016 es va endegar la campanya “A l’autocar també” en què, a través d’un vídeo amb els infants com a prescriptors i en el qual es destaquen les mesures de seguretat reglamentàries per a la protecció dels menors quan viatgen en vehicles de transport escolar, es vol sensibilitzar el conjunt de la ciutadania sobre la importància de cordar-se el cinturó també en aquests vehicles de transport de viatgers. Alhora, els mesos de maig i novembre de 2017, el Servei Català de Trànsit també va coordinar campanyes preventives de control de transport escolar i de viatgers.
La seguretat passiva salva vides
Segons indica el SCT, l’ús del cinturó de seguretat és obligatori per a tots els ocupants de tots els vehicles, en tots els trajectes i tant en vies urbanes com interurbanes. En cas de turismes, als seients del darrere també és bàsic per evitar seqüeles greus en cas d’accident. Aquesta acció redueix el risc de mortalitat en cas d’accident en un 75%. El seu ús, conjuntament amb el coixí de seguretat, representa una disminució de la mortalitat del 80%. El coixí de seguretat no és eficaç si no es complementa amb l’ús del cinturó de seguretat.
No utilitzar el cinturó pot causar lesions internes de caràcter greu o mortal, sobretot al cap i al tòrax. El cinturó protegeix tant de sortir disparat de l’habitacle del vehicle com d’impactar contra el parabrisa. A 80 km/h un xoc frontal sense portar el cinturó de seguretat acostuma a comportar la mort o lesions de gravetat. En cas d’accident amb bolcada o gir brusc, el seu ús és fonamental. No portar-lo ben cordat multiplica per 25 el risc de patir lesions greus o mortals. En zona urbana, la possibilitat de resultar ferit greu o mort és 5 vegades menor si es porta cordat el cinturó de seguretat.
Quan es produeix una frenada brusca, el pes d’una persona de constitució mitjana pot arribar a ser de 200 kg. En cas d’una col·lisió severa, els passatgers posteriors poden impactar amb els ocupants dels seients de davant i causar-los greus seqüeles i fins i tot la mort. En un impacte frontal, la probabilitat que un ocupant dels seients posteriors colpegi mortalment a un altre passatger dels seients de davant pot ser fins a 8 vegades més gran.
No utilitzar el cinturó de seguretat es considera una infracció greu i suposa una multa de 200 euros. Si l’infractor és el conductor, la sanció implica la pèrdua de 3 punts del carnet de conduir. No utilitzar adequadament el cinturó de seguretat és una infracció greu, però no comporta pèrdua de punts.
Els infants, sempre al darrere
Els menors amb una altura igual o inferior a 135 cm han d’ocupar obligatòriament els seients del darrere del vehicle i han d’utilitzar sempre un sistema de retenció homologat i adaptat a la seva talla i pes. Excepcionalment, els menors amb una estatura igual o superior a 135 cm poden utilitzar directament els cinturons de seguretat del vehicle. No obstant això, fins els 150 cm és recomanable que continuïn fent servir un sistema de retenció infantil.
Si un nen viatja sense subjecció es multipliquen per 5 les possibilitats que pateixi lesions mortals o greus. Si el sistema de retenció infantil s’utilitza adequadament, es redueix fins en un 75% les lesions en cas d’accident.
Consells bàsics per portar el casc amb seguretat
El casc cal que sigui homologat i es recomana que sigui del tipus integral. Si és integral, d’una sola peça, protegeix tot el cap i la cara. Cal portar-lo ben cordat i de la talla adequada. Ha de quedar ajustat i la corretja de subjecció no pot quedar solta ni superar mai la barbeta.
El casc no és per a tota la vida. La data límit del material amb què s’ha fabricat, l’ús, el tracte rebut o el grau d’exposició als elements meteorològics que hagi sofert limiten el seu correcte funcionament en cas d’accident.