Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Cinc ajuntaments del Pirineu signen un conveni per a la gestió del Registre de Sol.licitants d'Habitatge

Cinc ajuntaments del Pirineu signen un conveni per a la gestió del Registre de Sol.licitants d'Habitatge

La Seu, Tremp, la Pobla de Segur, Sort i el Pont de Suert han rubricat l'acord amb el conseller Baltasar La iniciativa vol agilitzar els processos d’adjudicació dels habitatges protegits, garantir la màxima transparència i informar sobre la necessitat real de pisos a cada municipi
Registre Habitatges - Signants conveni
19/02/2010 17:34

El conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, i els alcaldes i representants de cinc municipis de l’Alt Pirineu (la Seu d’Urgell, Tremp, la Pobla de Segur, Sort i el Pont de Suert) han signat aquest divendres un conveni pel qual Adigsa, empresa adscrita al Departament de Medi Ambient i Habitatge, els cedeix l’ús del Programa informàtic del Registre de sol•licitants d’habitatges amb protecció oficial.

Aquesta iniciativa es va posar en marxa el passat 26 de novembre i des d’aquesta data qui vol optar a un pis amb protecció oficial, tant de lloguer com de compra, s’hi ha d’inscriure. Es tracta d’una eina que té com a finalitats "facilitar els processos d’adjudicació i de transmissió d’habitatges protegits, garantir la màxima transparència en tots els processos i informar sobre la necessitat real d’habitatge a cada municipi".

Amb el Registre es crea una llista única. Això facilita la tramitació de les sol•licituds a la ciutadania i també la disposició de llistes vives per adjudicar automàticament els habitatges que es vagin construint de nou i els que vagin quedant lliures en el procés de rotació del parc. A més, la Generalitat pot determinar la proporció de persones inscrites, cosa que permet una radiografia de les necessitats d’habitatge sobre el territori. També suposa un avantatge per a la planificació dels municipis i dels promotors privats d’habitatge.

Fins ara, han subscrit convenis referents al registre 73 ens locals i comarcals: 35 ajuntaments de Barcelona, 11 de Girona, 11 de Lleida, dos de Tarragona i un de Terres de l’Ebre, a més d’un consell comarcal de Barcelona, dos de Girona, sis de Tarragona i quatre de Terres de l’Ebre signats avui. S’espera que en els propers mesos també ho facin altres ajuntaments i consells comarcals que ja fan ús de l’aplicació informàtica de la Generalitat. En total, en aquests moments, un total de 116 ens locals i comarcals utilitzen l’eina del Registre, que dóna cobertura al 62,64% de la població de Catalunya.

Un fitxer comú a Catalunya


Tot i que hi ha diferents registres a Catalunya, es crearà un fitxer mínim comú que gestionarà la Generalitat. Aquest fitxer incorporarà les dades bàsiques de les persones inscrites, que hauran de complir els requisits de ser majors d’edat, no disposar d’habitatge i no superar un màxim d’ingressos.

La inscripció es podrà fer presencialment o per Internet. De manera presencial a oficines locals d’Habitatge, oficines d’habitatge de la Generalitat i ajuntaments que hagin signat el conveni de col•laboració amb el Departament de Medi Ambient i Habitatge. Per Internet a www.registresolicitants.cat. En aquest cas, s’haurà de dur posteriorment la documentació a qualsevol de les oficines esmentades perquè sigui efectiva.

Com funciona el Registre?

Un cop formalitzada la sol•licitud, la persona rep un codi provisional d’accés al seu expedient. En el moment que hi hagi una promoció en procés d’adjudicació, l’Administració confeccionarà una llista provisional a partir de les persones inscrites en el Registre, segons la tipologia d’habitatges que se sortegi (per a joves, gent gran...), el règim d’adjudicació (lloguer, compra, lloguer amb opció de compra) i la ubicació.

La persona interessada rebrà una notificació conforme és inscrita en el procés, i, posteriorment, s’elaborarà una llista definitiva. A partir d’aquí, es farà un sorteig i la persona haurà de presentar la documentació pertinent per comprovar que no hi ha hagut cap canvi en la seva situació des de la inscripció al Registre.

Quina durada té la inscripció?

La inscripció en el Registre té una durada de tres anys i, si hi ha cap canvi significatiu pel que fa als ingressos econòmics o en la unitat de convivència, s’ha de comunicar per actualitzar-ne les dades. Quedarà fora del Registre la persona que sense causa justificada renunciï dues vegades seguides a la participació en un procés d’adjudicació o a l’adjudicació d’un pis, sigui de lloguer o de compra. Un cop passats cinc anys, s’hi podrà inscriure novament.

Si s’adjudica un habitatge de lloguer a una persona inscrita, serà donada de baixa del Registre, però podrà tornar-s’hi a donar d’alta transcorreguts tres anys si vol optar a un pis de compravenda amb protecció oficial.

Promocions d’habitatge protegit incloses en el Registre

El Registre inclou totes les promocions d’habitatge protegit de Catalunya, tant públiques com privades. Només queden fora de l’obligació de sorteig públic les promocions privades que es facin sobre sòls lliures i el 30% dels habitatges de les privades que es facin sobre sòls protegits, tot i que el requisit d’inscripció al Registre també és preceptiu en aquests casos: tothom qui hagi d’adquirir o llogar un habitatge protegit haurà d’estar inscrit en el Registre.

La norma estableix que les adjudicacions dels habitatges que promouen les cooperatives d’habitatges es podran adjudicar directament als seus associats, sempre que estiguin prèviament inscrits en el Registre. Només quedarien fora del Registre els adjudicataris dels habitatges promoguts per les entitats sense ànims de lucre i altres casos singulars.