Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

Sou a: Inici / Notícies / Creixen les queixes pel 'roaming' amb Andorra

Creixen les queixes pel 'roaming' amb Andorra

Molts clients denuncien ara que la itinerància ja s'activa fins i tot sense creuar la frontera, a la Seu d'Urgell. Des de l'Agència Catalana de Consum asseguren que ja ha esdevingut "una reclamació habitual"
Frontera del riu Runer
29/05/2019 11:30

Les queixes pel 'roaming' amb Andorra van en augment. A les ja habituals denúncies per facturació de dades mòbils quan es visita el Principat -de vegades sense que se n'hagi fet un ús real, i tan sols pel fet de localitzar el telèfon- darrerament s'hi afegeix el fet que molts clients de companyies com Movistar i Vodafone es troben amb el fet que la itinerància s'activa fins i tot sense necessitat de creuar la frontera, concretament al terme municipal de la Seu d'Urgell, que és a 9 quilòmetres del país veí.

Del malestar per aquesta situació se n'ha fet ressò ara el canal 324. Consultats per aquest mitjà, des de l'Agència Catalana de Consum confirmen que com més va més queixes reben per facturacions abusives per 'roaming' per part d'operadores espanyoles. De fet, la directora de l'ens, Eli Abad, confirma que aquesta anomalia "va en augment" i que han pogut confirmar que "de vegades s'activa el 'roaming' sense ser en territori andorrà". Abad considera un "problema" el fet que es pugui activar estant a la Seu. A més a més, hi afegeix que s'ha convertit en "una reclamació habitual" i que des de l'ACC ja la coneixen "de memòria".

Desactivar la itinerància i les dades mòbils

Davant de l'augment de cobraments per suposat ús de dades amb Andorra Telecom, des de l'agència de consum recomanen mesures com ara desactivar les dades mòbils quan s'entra a Andorra, tot optant només per les xarxes de wifi, i també desactivar la itinerància, per tal que no es pugui produir el canvi automàtic de la companyia espanyola a l'andorrana.

Una altra opció és sol·licitar a la companyia corresponent eliminar la possibilitat de 'roaming' fora de la UE, i que d'aquesta manera el mòbil no pugui ser localitzat per Andorra Telecom. Tanmateix, atesa l'actual inseguretat i la manca d'acords entre companyies per reduir aquestes facturacions, actualment molts usuaris fins i tot ja opten directament per deixar totalment apagat el mòbil abans de creuar la frontera.

Cal recordar que Andorra no forma part de l'espai de la Unió Europea on des de l'any passat s'ha limitat les tarifes per 'roaming'. Això fa que el cobrament per dades mòbils a usuaris d'altres països pugui ser equivalent al de viatjar a països com ara el Canadà, Suïssa i Turquia. Consultats per El Periòdic, des d'Andorra Telecom han assegurat que estan "sorpresos" per l'allau de queixes rebudes per l'Agència Catalana de Consum, perquè "no els ho ha notificat" cap de les quatre operadores espanyoles amb qui tenen acords -i que també cobren per aquestes facturacions-. El portaveu de la companyia andorrana, Carles Casadevall, reconeix que intenten "cobrir el màxim de territori", però afirma que procuren "limitar la cobertura dins del país". Tot i això, addueix que "les ones electromagnètiques no entenen de fronteres" i conclou que cal ajustar els límits de cada companyia a l'estat corresponent, perquè també es dóna el cas de companyies espanyoles que tenen cobertura fins arribar al centre comercial Punt de Trobada, a un quilòmetre de la frontera.

Mostrar formulari de contacte