Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Descoberta de pintures murals a la capella del Sant Crist de l'església parroquial de Canillo

Descoberta de pintures murals a la capella del Sant Crist de l'església parroquial de Canillo

A l’espera de l'estudi de la troballa, s’estima que les imatges podrien ser del pintor català Josep Oromí, originari de Coll de Nargó
Pintures murals a l'església de Canillo (Foto: Govern d'Andorra)
05/12/2016 18:16

Les obres d’adequació de les parets de l’església parroquial de Canillo que s’estan portant a terme per ubicar-hi de nou el retaule de la Puríssima Sang, restaurat recentment per l’Àrea de Béns Mobles del Departament de Patrimoni Cultural, han revelat l’existència de pintures subjacents. A l’espera de l'estudi de la troballa, s’estima que les imatges podrien ser del pintor català Josep Oromí, originari de Coll de Nargó.

Aturades les intervencions en curs, tècniques en restauració i en història de l’art del Departament han iniciat els estudis necessaris per avaluar l’estat de les pintures així com la seva iconografia i autoria. Actualment s’està procedint a la recerca documental que aporti més informació sobre l’autor i l’època, amb l’estudi estilístic i formal dels elements pictòrics que han estat revelats, i amb l’ajut dels tècnics arqueòlegs que han examinat l’estratigrafia mural.

Tanmateix, sembla ser que les pintures serien de la segona meitat del segle XIX, quan Oromí va ser l’autor d’un gran nombre de decoracions murals a Andorra, entre les quals es conserven, a tall d’exemple, les de Sant Joan de Sispony i les de Sant Joan de la Mosquera. La iconografia s’inspira en la Passió de Crist, tema molt recurrent en el repertori del pintor de Nargó, i que reforça i complementa la dedicació d’aquest altar.

Malgrat l’estat de conservació de les pintures, es pot apreciar un cert nombre d’elements simbòlics relacionats amb diversos moments de la Passió: els tres claus i el martell amb els quals es va clavar el Crist a la creu, la llança que el soldat Longinus va traspassar el seu cos, el gall que simbolitza la triple negació de Simó Pere, entre d'altres.

Mala conservació

Aquestes pintures presenten un estat general de conservació gens òptim. La majoria de les zones han patit molt desgast, ja sigui per filtracions d’humitat per la coberta o per altres causes, i és per aquesta raó que només se’n restaurarà una part, la més ben conservada, que és la meitat de la volta de canó. La resta quedarà estucada i pintada amb calç, tot i que quedarà protegida per una capa d’intervenció.

Els treballs de restauració de les pintures no s’iniciaran fins al final de la primavera del 2017. Aquest mes de desembre, però, es faran els treballs de reparació dels arrebossats i es tornarà a instal·lar el retaule restaurat.