Educació i el DPTOP impulsen el projecte 'Ciutat, territori i paisatge' per a l'ESO
La conselleria d'Educació i el departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat (DPTOP) han unit esforços per impulsar el projecte educatiu 'Ciutat, territori i paisatge', que mostra l'evolució dels diferents paisatges de Catalunya, i el paper de l'ésser humà en aquesta transformació. El projecte, que es presenta oficialment aquest dilluns, està pensat principalment per a estudiants i mestres de primer i tercer curs d'Educació Secundària Obligatòria (ESO). Consta de material didàctic divers, que està en format paper i també a Internet. Es tracta d'una iniciativa pionera a Europa que convida a la 'reflexió', i que està previst que arribi a més de 450.000 estudiants catalans.
El director general d'Arquitectura i Paisatge del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) de la Generalitat, Joan Ganyet, ha remarcat el fet que "fomentar una nova 'cultura del paisatge' pot permetre que els joves puguin prendre, com a futurs ciutadans, les decisions que creguin correctes, i no improvisar en aspectes que els afecten directament, com és el cas de l'entorn que els envolta". Per Ganyet, "això seria aplicable, per exemple, a una consulta popular sobre l'ampliació d'un port o sobre el futur d'un sector del seu municipi". I ha afegit: "La sensibilització en el jovent suposa també la punta de llança a la sensibilització de la societat en general".
D'una manera activa –es fomenta el treball en grup- i també interactiva, els alumnes tenen l'oportunitat d'analitzar 12 'paisatges' catalans diferents. Aquests són el paisatge de la frontera de la Cerdanya; el de la Vall d'Aran, com a paisatge d''escenari turístic' a l'hivern; la Barcelona del 22@; el Pla de Bages, com a indret pròxim a una 'metròpoli'; el Baix Llobregat, per la presència d'horta en zona urbana; la Costa Brava i la seva explotació turística; la Garrotxa, o com una ciutat pot estar dins un parc natural; el Priorat i la renovació d'un antic paisatge agrari; el paisatge industrial del Tarragonès; la ciutat 'compacta i difusa' que representa el Vallès; el paisatge fluvial i l'explotació energètica a la Ribera d'Ebre; i, finalment, el regadiu en planes de secà al Segrià.
"Per paisatge no entenem necessàriament un entorn bucòlic", ha matisat Ganyet sobre la tria de zones a estudi. Els paisatges es poden estudiar amb les 12 làmines panoràmiques, que inclouen mapes topogràfics i fotografies aèries, i també en el web www.xtec.cat/paisatge, on hi ha jocs i exercicis per ampliar els coneixements de l'estudiant. El director general d'Educació Bàsica i de Batxillerat, Jaume Graells, ha afirmat que el material que s'ofereix 'força' una manera de treballar 'diferent' a les aules. "Sens dubte, ajuda a afrontar el repte dels nous plans d'estudi", ha indicat.
El projecte s'emmarca en els objectius fixats en la Llei del paisatge, aprovada pel Parlament l'any 2005 i que contempla, entre d'altres, fomentar el coneixement, protecció i sensibilització cap el paisatge. A banda d'estudiants d'ESO, el projecte, que ja estarà operatiu aquest curs 2008-2009, arribarà també a centres de formació per a adults i a l'Institut Obert de Catalunya. Durant el 2008, els material didàctics de 'Ciutat, territori i paisatge' es van provar amb èxit a nou centres educatius de Cornellà de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Girona, Lleida, Moià, Tarragona, Centelles, Granollers i Olot.