El Cineclub la Seu enceta un minicicle sobre Fellini amb 'I vitelloni'
El Cineclub la Seu ofereix aquesta setmana, a la quarta sessió de l'any, la reposició de la pel·lícula I Vitelloni (Els inútils), de Federico Fellini, que enceta el minicicle dedicat al recordat realitzador italià amb motiu del centenari del seu naixement. La projecció tindrà lloc aquest dijous, dia 27, a les 10 de la nit a la sala 2 de Cinemes Guiu.
Els protagonistes d'aquest film, estrenat l'any 1953, són els veïns d'un poble de la Costa Adriàtica italiana, amables, cortesos i que es dediquen amb afany a la feina. Cinc joves, però, trenquen l'harmonia de la comunitat: cap d'ells ha treballat mai i ni tan sols se n'avergonyeixen. Fellini hi retrata la vida d'uns amics en una ciutat de províncies i com tracten de vèncer l'avorriment. Són un seductor caradura, un gandul, un intel·lectual amb un concepte romàntic de l'art i un amic que és el més madur de tots ells.
El Cineclub inaugura aquest minicicle amb aquesta grandíssima pel·lícula que no gaudeix de la fama que mereix, potser per haver-se realitzat en els inicis de l'autor i tenir un to força diferent a aquestes altres obres que va realitzar en la seva plenitud, com ara Amarcord, Casanova i Roma. Com a guió és potser el millor construït de Fellini i un dels més complicats. Cadascun dels personatges té el seu espai, la seva petita història que ho individualitza; i totes s'alternen d'una manera molt precisa. El grup de tots ells és un personatge més, que passeja pels racons de la ciutat intentant viure les poques possibilitats que li brinda. I finalment, la ciutat, plasmada com un embolcall monòton i entranyable al mateix temps.
Estem, doncs, davant d'una pel·lícula realista, o més aviat costumista, atenent al temps en què va ser realitzada i a to amb l'estil imperant italià d'aquella època. Però narrat en forma de records autobiogràfics que la converteixen en l'obra més sòbria i més poètica de l'autor, transcendint amb molt el simple retrat descriptiu. A més, en la realització, especialment en les diverses seqüències corals, s'esbossa ja el mestratge del Fellini posterior.