Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / El Congrés d'Educació aposta per una major interacció i per formar ciutadans més competents

El Congrés d'Educació aposta per una major interacció i per formar ciutadans més competents

Els ponents proposen reconduir les xarxes socials i evitar que caiguin massa en l’individualisme Joan Majó, Jorge Wagensberg i Francesc Colomé, entre els convidats destacats a les jornades de la Seu
Congrés d'Educació i Entorn 2010
23/05/2010 18:38

El Congrés d’Educació i Entorn s’ha tancat amb la conclusió que cal formar ciutadans més competents i alhora més conscients. Tot i això, s’ha reconegut que sovint es difícil portar a la pràctica aquests objectius amb els mitjans de què es disposa.

La cloenda va anar a càrrec de Josep Vallcorba, subdirector general de Llengües i Entorn de la Generalitat. Vallcorba va assenyalar la necessitat de formar ciutadans més preparats per a les dificultats i no basar l’ensenyament només en l’aprenentatge de matèries.

D’entre els diversos ponents convidats a l’última jornada, va destacar la presència del científic Jorge Wagensberg. El director de CosmoCaixa va reflexionar sobre la importància del goig intel.lectual per aconseguir captar l’atenció dels alumnes, malgrat reconèixer les dificultats actuals del sector educatiu.

Resum de la jornada de divendres

Els mestres han d’apostar per una major interacció amb els alumnes, tot aprofitant si s’escau les noves xarxes i vies de comunicació. És un dels missatges que s'ha transmès a les ponències.

La jornada central, aquest divendres, ha comptat amb ponents destacats com ara l’exministre d’Indústria del Govern espanyol, Joan Majó, que al migdia va parlar de l’actuació en xarxa juntament amb José Luis García Garrido, professor de la facultat d’Educació de la UNED. En una entrevista per a RàdioSeu, Majó i García-Garrido han coincidit a assenyalar que els professors han de trencar els esquemes tradicionals d’educació en una sola direcció. “L’abolició del concepte de classe no ha de ser en un sentit físic sinó en el sentit de transmissió d’un a molts”, afirma Majó, que hi afegeix: “Aprendre ha de ser que un grup de gent aprengui entre tots, evidentment comptant amb una persona que hi ajudi”.

El també exdirector de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ha fet extensiu aquest consell als mitjans de comunicació, que han de potenciar molt més la cooperació amb els receptors. I ha posat d’exemple la BBC, que darrerament està incidint en les crides perquè els ciutadans els envïin gravacions de successos quan el propi mitjà no és a temps d’arribar-hi.

De la seva part, García Garrido ha advertit de la necessitat de fer un bon ús de noves eines com la xarxa social, i veu amb preocupació com “les connexions de molts joves a les xarxes no estan reforçant el costat participatiu i social sinó l’individual; som davant d’un renaixement de l’individualisme i la gent es preocupa menys per cercar el bé dels altres”. Tot i això, el professor de la UNED es mostra optimista amb aquests nous mitjans i aposta perquè es recondueixi el seu “immens potencial” cap a un vessant més participatiu.

En una línia semblant s'ha expressat el professor de Didàctica de la Universitat de Màlaga, Miguel Ángel Santos Guerra. Quant a les queixes habituals dels professors per la manca de respecte dels alumnes, Santos Guerra creu que “moltes d’aquestes situacions venen donades perquè els alumnes no es fan seva l’escola i la veuen com l’espai dels mestres” i que “cal augmentar la implicació dels estudiants”.

A la tarda, el congrés ha comptat amb la presència de representants de tots els grups polítics del Parlament català, que han participat en una taula rodona moderada per la periodista de TV-3 Lídia Heredia, presentadora del programa de debat Banda ampla.