Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / El Consell del Pallars Jussà aprova demanar el traspàs de carreteres locals a ens supracomarcals

El Consell del Pallars Jussà aprova demanar el traspàs de carreteres locals a ens supracomarcals

El ple recorda que actualment els ajuntaments han d'assumir 410 km d'accés a nuclis, 65 d'accessos a masies i més de 2.000 km de camins agraris i forestals. La moció esmenta el fet que l'Alt Pirineu representa el 20% de la superfície de Catalunya
Habilitació d'una pista d'accés després de l'esllavissada a Castell de Mur (Foto: ACN)
03/05/2018 10:55

El Ple del Consell Comarcal del Pallars Jussà ha aprovat aquest dimecres per unanimitat una moció conjunta de tots els grups polítics (PDeCAT, ERC i CP) per sol·licitar que organismes supracomarcals es facin càrrec de la titularitat de les carreteres d'accés a nuclis habitats que actualment pertanyen als mateixos municipis.

Els 14 municipis del Pallars Jussà assumeixen actualment el manteniment de 410 quilòmetres de carreteres d'accés als nuclis de població, als quals cal sumar-hi 65 km d'accés a masies habitades i més de 2.000 km de camins agraris i pistes forestals. L'objectiu d'aquesta petició és que els òrgans supracomarcals -Diputació de Lleida o bé Generalitat- puguin destinar els recursos econòmics, tècnics i humans necessaris per a facilitar la viabilitat i la seguretat de les carreteres de la comarca.

La moció també fa referència a la regió de l'Alt Pirineu i Aran, tot recordant que les sis comarques que en formen part, tot i representar només l'1% d'habitants, "sumen gairebé el 20% de la superfície total de Catalunya, amb una població dispersa en quasi 600 nuclis". A la "complexitat orogràfica d'aquestes comarques", sumada a l'àmplia extensió de territori, hi afegeixen el fet que "les administracions d'abast comarcal tenen escassos recursos per gestionar amb eficiència aquestes vies que, en conseqüència, s'estan deteriorant, cosa que afecta la seguretat de la població".

La manca de recursos que dels darrers anys per a la millora d'aquestes infraestructures ha comportat "el deteriorament sostingut de la xarxa viària municipal" que els ajuntaments consideren ''insostenible''. En declaracions a l'ACN, el president del Consell Comarcal del Pallars Jussà, Constantí Aranda, va voler posar de manifest que ''els ens locals de la comarca són titulars del doble de quilòmetres en carreteres, que els que són competència d'altres administracions'', i va afegit que aquest fet ''constata que els municipis pirinencs avui dia es veuen obligats a assumir la gestió i els costos de manteniments d'unes infraestructures insuficients i deficitàries''.

El Pallars Sobirà també formalitza la petició

El Ple del Consell Comarcal del Pallars Sobirà també té previst aprovar una moció en la mateixa línia aquest divendres mateix. El redactat del text s'acordarà aquest dijous durant el Consell d'Alcaldes.

Aquesta petició de traspàs de carreteres locals ha tornat a aparèixer arran de la gran esllavissada que hi va haver aquest mes passat a Castell de Mur -en una carretera que gestiona la Diputació- i que va causar la mort de dos veïns de Sant Esteve de la Sarga, concretament els pares de l'alcalde d'aquest municipi. Els consells comarcals de les comarques més extenses del Pirineu ja fa temps que han de recórrer a demanar ajuda a institucions superiors quan hi ha problemes de manteniment en vies locals a causa de les limitacions pressupostàries que pateixen. Tanmateix, de moment tant la Diputació de Lleida com el Departament de Territori de la Generalitat han descartat que puguin assumir econòmicament fer-se càrrec de tots aquests camins i carreteres.