Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / El Departament d'Empresa proposa sancionar Endesa amb 2,8 milions d'euros per l'apagada del març passat

El Departament d'Empresa proposa sancionar Endesa amb 2,8 milions d'euros per l'apagada del març passat

La interrupció "molt greu" del subministrament va afectar 72 municipis, incloses poblacions del sud de l'Alt Urgell i el Pallars Jussà. La conselleria conclou que la companyia va incomplir la llei de garantia i qualitat i que va excedir el temps establert
Reunió d'alcaldes pels talls de llum del mes de març passat (Foto: ACN)
23/09/2017 09:10

El Departament d'Empresa i Coneixement ha incoat un expedient sancionador a Endesa Distribución Eléctrica per la interrupció del subministrament elèctric que durant els dies 24, 25, 26 i 27 de març va afectar el sud de l'Alt Urgell i el Pallars Jussà, entre d'altres punts de la demarcació de Lleida.

L'expedient informatiu, segons informa l'ACN, imputa a la companyia dues infraccions "molt greus", la interrupció del subministrament elèctric i l'incompliment dels terminis de reposició del servei. Per això, Empresa i Coneixement proposa inicialment una sanció de 2,8 milions d'euros per a Endesa. La companyia podrà presentar al·legacions a l'expedient sancionador i podria veure reduïda en un 20% la sanció si reconeix voluntàriament la seva responsabilitat o bé si abona la multa proposada en qualsevol moment anterior a la seva resolució.

La interrupció del subministrament elèctric de finals del mes de març va afectar 72 municipis de la demarcació de Lleida i un total de 42.611 usuaris, en diferent magnitud. L'expedient informatiu sobre els fets conclou que la companyia va interrompre el subministrament i incomplir els terminis de reposició del servei. Segons Empresa i Coneixement, això constitueix una vulneració de la Llei 24/2013, del sector elèctric, ja que "el subministrament només es pot interrompre quan aquesta possibilitat consti al contracte, quan sigui imprescindible per al manteniment i reparació d'instal·lacions, millora del servei o raons de seguretat, o quan hagin transcorregut almenys dos mesos des que s'hagi requerit el pagament del servei".

A més, "la reposició del servei en 10 d'aquests municipis va incomplir la Llei 18/2008, de garantia i qualitat del subministrament elèctric, ja que es va excedir el temps establert per a la reposició del 90% dels usuaris afectats", segons el departament. L'expedient, a més a més, descarta que "les interrupcions es deguessin a una causa de força major, ja que les condicions meteorològiques no van constituir una situació d'excepcionalitat".

Prop de 300 incidents en només dos dies

Els dies 24 i 25 de març es van produir 137 incidents a la xarxa de mitja tensió i 159 incidents a la xarxa de baixa tensió de Lleida, que van arribar a deixar sense subministrament elèctric un màxim d'uns 17.000 usuaris fins al dia 26. En total, van caure a terra 8 suports i fins a 5,5 quilòmetres de línies.

D'acord amb la vigent normativa de procés administratiu, la instrucció d'un expedient sancionador preveu l'obertura d'un període d'al·legacions, que la sanció es redueixi en un 20% si el presumpte infractor reconeix voluntàriament la seva responsabilitat, i que la sanció es redueixi també en un 20% si el presumpte infractor procedeix a pagar en qualsevol moment anterior a la seva resolució.