Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / El Govern d'Andorra visita establiments del Pas de la Casa per garantir l'ús de la llengua oficial

El Govern d'Andorra visita establiments del Pas de la Casa per garantir l'ús de la llengua oficial

Segons les enquestes, un 46% de comerços del nucli tenen la retolació només en francès, i un 51% dels responsables reconeixen que no saben parlar en català. A la segona fase es facilitarà que s'adaptin a la normativa, i a l'última fase es comprovarà si la compleixen
El Pas de la Casa (Foto: Ignasi Cervera)
11/01/2018 19:50

El Govern d'Andorra ha tancat aquest mes de gener, amb les visites a establiments del Pas de la Casa, la primera fase del Pla de dinamització lingüística encetada el 16 d’octubre des del Departament de Política Lingüística. El Pla s’emmarca en la campanya ‘Fem el Pas en català’ adreçada especialment a tots els treballadors i empresaris del Pas de la Casa, i que té per objectiu potenciar la presència de l’ús de la llengua oficial en les situacions formals.

Durant aquests gairebé tres mesos, els tècnics del Departament han visitat personalment 187 establiments per lliurar-los el material de suport de la campanya en format de tríptic, que inclou els recursos d’aprenentatge i d’assessorament lingüístic de què disposen els empresaris, els treballadors i tots els vilatans del Pas de la Casa. També se'ls recorda les obligacions que tenen pel que fa a l'ús i a l'atenció del públic en català. Les visites també s'han centrat en l’objectiu de poder disposar de dades més qualitatives que aplanin les actuacions de cara a la segona fase del Pla.

D’entre tots els establiments, un 46% tenen la retolació exclusivament en francès -amb la qual cosa incompleixen la norma-, mentre que un 25% la té en català i francès, i només un 16% la té exclusivament en català. Un 8% fa servir altres combinacions i hi afegeix d'altres idiomes com ara castellà i anglès, en molts casos també incomplint l'obligació de retolar en català.

Del grup que retolen exclusivament en català, la majoria pertanyen al comerç especialitzat. Contràriament, dels establiments que només retolen en francès, el gruix més gran pertany a la restauració i els supermercats. A més a més, un 51% dels responsables o els interlocutors dels establiments enquestats no saben parlar en la llengua oficial del país, malgrat que un 55% coneixen l’existència del Centre d’autoaprenentatge del Pas, i un 42% mostren interès a aprendre català.

Pel que fa a l’actitud de l’interlocutor, treballador o responsable, un 64% es mostra receptiu i s'interessa per incrementar l'ús del català. Per contra, el 31% s'hi mostren indiferents i fins i tot n'hi ha un 5% que hi reaccionen amb actitud negativa.

Detectar establiments que incompleixen la norma

Les dades que s’han recollit en aquesta primera fase han permès, doncs, detectar els establiments que incompleixen la normativa lingüística en l’àmbit de la retolació i la publicitat. Això permetrà encetar d’una manera més àgil les dues fases següents del Pla per garantir l’acompliment de la legislació en l’àmbit de la retolació i altres textos de tots els establiments, i afavorir l’aprofitament dels recursos gratuïts que ofereix el Govern per a l’aprenentatge de la llengua al Pas de la Casa.

La segona fase del Pla, que s’encetarà després del tancament de la temporada d’esquí per no interferir en l’activitat empresarial de la vila, servirà per comunicar a cada establiment les mancances detectades. A la tercera, es comprovarà que aquests establiments s’hagin adequat a la normativa.