Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / El Parlament aprova la moció de CiU amb una bateria de mesures a favor de les comarques de muntanya

El Parlament aprova la moció de CiU amb una bateria de mesures a favor de les comarques de muntanya

Destaca la presentació el 2015 de la Llei de Muntanya de Catalunya i la finalització del projecte del túnel dels Tres Ponts Progrés de la Seu exigeix una data per a la construcció de la infraestructura de la C-14
Parlament de Catalunya
19/12/2014 18:37

El Parlament ha aprovat aquest divendres una bateria de mesures presentada per CiU que tenien com a objectiu “millorar la competitivitat de les comarques de muntanya”.

La cambra ha donat el vistiplau la proposta de la federació, transaccionada amb ERC i el PSC. La majoria de punts han estat aprovats per unanimitat, tot i que ICV-EUiA s'ha abstingut i el PSC i la CUP s'han mogut entre l'abstenció i el vot favorable en els que demanen la posada en marxa del servei comercial de l'aeroport d'Andorra-la Seu, el manteniment del suport econòmic i institucional a les estacions de muntanya i les bonificacions en el transport públic entre les comarques de Barcelona i Lleida.

La moció l'ha presentada Albert Batalla (CiU). També han intervingut en el debat Rosa Amorós (ERC), Òscar Ordeig (PSC), Dolors Montserrat (PPC), Sara Vilà (ICV-EUiA), Matías Alonso (C's) i Quim Arrufat (CUP).

Llei de muntanya i túnel de Tres Ponts

Entre les propostes aprovades, Batalla ha destacat “presentació al Parlament, per part del Govern, del projecte de la Llei de Muntanya de Catalunya durant el 2015” i la “finalització del projecte executiu del túnel de Tres Ponts de la C-14 durant el primer trimestre del 2015, per executar-lo tan aviat com ho permetin les finances de la Generalitat de Catalunya, considerant-lo com a actuació prioritària”. Mentre no es pugui executar, caldrà “estudiar i realitzar immediatament mesures provisionals que millorin la seguretat de la carretera”.

El diputat de CiU i alcalde de La Seu d’Urgell ha subratllat que “cal situar la muntanya i el Pirineu de manera més singular en el mapa mental de tothom” ja que moltes vegades és percebut com un territori de cap de setmana. La moció aprovada, i el debat al Parlament, suposa “trencar aquesta distància mental” i continuar amb un seguit de mesures que han de potenciar el Pirineu. El diputat pirinenc ha manifestat que “ha estat CiU qui ha portat el debat pirinenc al plenari de la cambra”.

Batalla també ha recordat que “amb el Tripartit, de cada 100 euros invertits només 1’8 anaven destinats al Pirineu mentre que ara, malgrat les dificultats pressupostàries, de cada 100 euros s’inverteixen 2’5 a les nostres comarques”.

Suport a les estacions de muntanya, al contrari del que demanava el PP

Respecte a les mesures aprovades, a més de la llei de muntanya i el túnel dels 3 Ponts de la C-14, Batalla ha posat èmfasi en el fet que, al contrari del que demanava el PP de Barcelona, que volia retirar qualsevol suport a les estacions de muntanya, el Parlament per una àmplia majoria aprova “mantenir el suport econòmic i institucional de la Generalitat de Catalunya a les estacions de muntanya, així com la promoció turística d’hivern, com a element clau per a l’economia, el turisme i l’ocupació del territori pirinenc”. En un altre punt, s’insta a “mantenir el programa d'arranjament de camins municipals i reforçar els programes de manteniment dels camins d'accés a les estacions de muntanya”.

La importància de les infraestructures

Pel que fa a les infraestructures, Batalla ha subratllat la seva importància per a un territori de les dimensions dels Pirineus. Per aquesta raó, ha inclòs en la seva moció diverses iniciatives en aquest àmbit com “la reclamació al Ministeri de Foment d’una actuació de gran abast a la N260 que inclogui la quantificació econòmica i calendari d’execució”. El Parlament també ha donat suport a l’aposta per l’aeroport de la Seu amb la demanda de “completar les gestions per la posada en servei comercial de l'Aeroport Andorra - la Seu”.

Pel que fa al transport públic, s’ha aprovat “mantenir el sistema de targeta 10/120 de bonificacions del transport públic entre les comarques de muntanya, Barcelona i Lleida i avançar cap al model d’integració tarifària”.

Turisme de Muntanya

Finalment, també s’ha acordat “completar durant l’any 2015, amb el diàleg permanent amb el territori, l'ampliació dels Parcs Naturals de l'Alt Pirineu i d'Aigüestortes, així com la creació del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i de la Serra del Montsec”. Després d’arribar a acords amb diversos grups, també s’ha aprovat “dissenyar un programa específic per a la promoció turística dels parcs naturals de Catalunya” ; “un pla d’acció per estimular el turisme rural i el de càmping” i “impulsar la Marca Pirineus per tal de millorar el posicionament del turisme a les zones de muntanya”.

L’Aranès en els processos electorals

El darrer aspecte, també pactat amb altres grups, és realitzar les gestions oportunes davant el Govern de la Generalitat i de l’Estat perquè “en tots els processos electorals i participatius, les llengües de comunicació siguin les tres que són oficials a Catalunya: català, castellà i occità, aranès a l’Aran”.

Progrés de la Seu exigeix una data per a la construcció del Túnel de Tres Ponts

Pel que fa a la moció referent al Túnel de Tres Ponts, el grup municipal de Progrés a l’Ajuntament de la Seu d’Urgell ha lamentat que finalment no s'hagi aconseguit incloure una partida en els pressupostos de la Generalitat per al 2015 per fer-lo una realitat, tal i com proposava el PSC, a través del diputat i regidor urgellenc Òscar Ordeig.

Ordeig insisteix que "cal demanar un termini concret sobre l’inici dels treballs" i expressa la voluntat de continuar insistint en la necessitat d'iniciar les obres l'any vinent". És per això que ja ha anunciat propostes al Parlament en aquest sentit i l'ajut a la plataforma comarcal.

El polític socialista recorda que la inversió al Pirineu i l'Aran caurà un 37% mentre que creixerà a Catalunya un 12%. Així mateix, demana que el conseller de Territori, Santi Vila, rebi els alcaldes afectats i representants de la plataforma que demana la millora d'aquest tram de la C-14.

Ordeig ha votat finalment a favor de la moció en el Parlament amb una transacció de la seva esmena, a través de la qual s'ha inclòs en el text que l'obra sigui "prioritària", entenent la impossibilitat de garantir la partida per l'any vinent. CiU recorda que abans de poder incloure una destinació pressupostària en un projecte de llei de pressupostos, "s'ha d'haver finalitzat el projecte executiu, pas previ a la posterior inclusió de la partida i finalment la licitació dels  treballs". Batalla especifica: "El que sí s'exigeix de forma urgent en el text és la portada a terme de mesures de seguretat a l'espera de les obres definitives".