El Servei Català de Trànsit coordina una campanya preventiva de control de velocitat
El Servei Català de Trànsit (SCT) coordina fins aquest diumenge, 13 de maig, una campanya policial de controls de velocitat que es duu a terme en col·laboració amb les policies de trànsit de Catalunya. La iniciativa es planteja per conscienciar els conductors que la velocitat excessiva o inadequada, a més de ser una causa directa de sinistres viaris, és un factor concurrent que agreuja les conseqüències de lesivitat de les víctimes.
En aquest sentit, el SCT indica que durant el 2017, les infraccions per velocitat van estar presents en el 15,86% dels accidents amb víctimes en zona interurbana. En relació amb el total de víctimes mortals en vies interurbanes de l’any 2017, el 19,87% va estar associat a una infracció de velocitat. En comparació amb el 2016, la presència de les infraccions de velocitat com a factor concurrent associat a víctimes mortals va doblar-se durant l'any passat.
La campanya de control de velocitat que ha començat aquest dilluns és la setena campanya preventiva i integral d’aquest 2018, després de les ja realitzades de seguretat passiva, drogoalcoholèmia, camions i furgonetes, distraccions i transport escolar i de viatgers, i de vianants. En total, enguany es faran un total de disset campanyes preventives que incidiran en els principals factors de sinistralitat.
Campanyes centradesn en la velocitat excessiva
Pel que fa a les campanyes centrades en la velocitat excessiva, enguany n'hi ha previstes dues: l'actual, fins al 13 de maig, i una altra a l’agost, impulsada per l’Organització Internacional de Policies de Trànsit (TISPOL), del dilluns 6 al diumenge 12.
Cal tenir en compte que la velocitat és una de les línies d’acció principals en què es basen la Visió Zero i els programes d’acció de seguretat viària de la Unió Europea, ja que per arribar a l’objectiu fixat per a l’any 2050, per una mobilitat sense víctimes mortals ni persones ferides greus a causa d’accidents de trànsit, necessàriament s’ha de treballar en el compliment dels límits de velocitat.
Conseqüències de l'excés de velocitat a la carretera
- L’increment de la velocitat augmenta la violència dels impactes en els sinistres viaris. Per exemple, una col·lisió a 50 km/h equival a una caiguda des de 10 metres d’altura, mentre que tenir un accident a 160 km/h multiplica per deu la força del xoc i, per tant, les seves conseqüències.
- La distància de seguretat que s’ha de mantenir amb el cotxe del davant per parar a temps davant de qualsevol emergència depèn, fonamentalment, de la velocitat. En condicions normals, a 120 km/h es recorre la distància equivalent a un camp de futbol abans d’aturar un cotxe.
- La distància necessària per a la detenció d’un vehicle s’obté sumant la distància de reacció més la distància de frenada. Per tant, la velocitat a la qual es circula influeix directament en aquestes variables, i n’incrementa el risc d’accident.
- A les vies d’àmbit urbà, la velocitat excessiva pot tenir conseqüències de gravetat per a la seguretat dels col·lectius més vulnerables, sobretot dels vianants i dels ciclistes. A una velocitat de 30 km/h, el risc de mort d’un vianant en cas d’atropellament es redueix a un 10% i a partir de 80 km/h les conseqüències són pràcticament sempre mortals.
- La velocitat adequada permet controlar el moviment del vehicle, augmenta la possibilitat de superar un obstacle o qualsevol imprevist a la via, i permet reduir la velocitat de forma suau i progressiva.
- La velocitat inadequada i excessiva no només és negativa per a la seguretat viària, sinó també per al medi ambient i el consum energètic.