Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / El tram de la línia de tren R3 entre Ribes de Freser i Puigcerdà tornarà a estar en funcionament el 9 de maig

El tram de la línia de tren R3 entre Ribes de Freser i Puigcerdà tornarà a estar en funcionament el 9 de maig

La setmana vinent finalitzaran els treballs de modernització del túnel de Toses, que s'han allargat deu mesos i han suposat una inversió de 9,5 milions d'euros
Estació de tren de Puigcerdà (Foto: arxiu)
30/04/2021 16:20

Els treballs de millora al túnel de Toses -la principal galeria subterrània de la línia de tren Barcelona-Puigcerdà- finalitzaran el 9 de maig, després d'unes obres de modernització que s'han allargat deu mesos. Aquell mateix dia a la tarda, segons ha informat ADIF, es restablirà la connexió ferroviària de la línia R3, al tram entre Ribes de Freser i Puigcerdà. Actualment hi ha un servei alternatiu per carretera.

Amb un cost de 9,5 milions d'euros, s'ha actuat en 950 metres dels quasi 4 km que fa el túnel. Concretament, s'ha reforçat l'estructura per evitar despreniments, s'ha millorat el drenatge i s'ha canviat la catenària per una de rígida que donarà una major "fiabilitat" que la que hi havia actualment, segons ha explicat el director general de conservació i manteniment de la via d'ADIF, Ángel Contreras.

Un despreniment a l'interior del túnel, l'estiu passat, va endarrerir dos mesos els treballs. Segons Contreras, es va aprofitar per fer un seguiment de tota la instal·lació i detectar els punts més conflictius. Les filtracions d'aigua i els cicles de gel i desgel a la zona on es troba el túnel fan que la roca es deteriori i hi hagi aquestes caigudes de pedres. És per això que els treballs s'han centrat a reforçar l'estructura, millorar el drenatge i canviar la catenària convencional per una de rígida, que donarà una major "fiabilitat i durabilitat" i que és "més robusta" que la que hi havia fins ara.

Un túnel quasi centenari

El túnel de Toses té una longitud de 3.909 metres. Va acabar-se de construir l'any 1922 i, per tant, l'any vinent esdevindrà una infraestructura centenària. També és una infraestructura singular per la seva ubicació (a gran altitud), la seva longitud, les condicions climàtiques i la geologia de la zona. Segons ADIF, tot plegat genera problemàtiques, perquè les filtracions d'aigua afecten el revestiment.

Des de l'empresa pública han matisat que no tot el túnel estava en mal estat i, per això, no van creure convenient actuar en tota la infraestructura per "no allargar massa temps la interrupció ferroviària". Concretament, s'han fet actuacions en un tram de 949 metres que han consistit a sanejar zones puntuals i en reforçar l'estructura més deteriorada de formigó. La zona més propera a la boca nord, a tocar del poble de la Molina, ha presentat unes dificultats especials, ja que la línia passava per sota de superfícies on hi ha un "gran flux d'aigua i poca cobertura". Un fet que, combinat amb les baixes temperatures, "havia contribuït a desgastar el formigó i presentava patologies puntuals de difícil reparació".

Unes setmanes amb límit de velocitat

Els trens circularan durant quinze dies amb un límit de velocitat de 30 km/h, per després passar a 60 km/h dues setmanes més i, finalment, poder assolir els 100 km/h, la velocitat de circulació pel túnel abans de les obres. La justificació és que "cal que la via s'assenti i s'hi circuli", ha precisat Contreras.

Aquest divendres s'ha fet una visita institucional a les obres, que ha comptat amb la presència de la delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera; el subdelegat de l'Estat a Girona, Albert Bramon; l'alcalde de Toses, Joan Bernadas; l'alcalde de Puigcerdà, Albert Piñeira, i el president del Consell Comarcal del Ripollès, Joaquim Colomer, juntament amb representants de RENFE.

Sense novetats sobre l'incident del ferrocamió

D'altra banda, en aquesta roda de premsa, ADIF no ha facilitat cap novetat sobre la investigació de l'incident que hi va haver el 7 d'abril passat quan un ferrocamió que participava en les obres es va desfrenar i va circular sense control fins a l'estació de Ripoll, on afortunadament es va poder aturar. No hi va haver ferits, però es va haver de desallotjar l'estació per prevenció.

Un incident que va causar molt malestar al territori, perquè hauria pogut acabar en tragèdia si en aquell moment hagués estat circulant un tren en direcció a Ribes de Freser. Segons Contreras, la investigació que van obrir per aclarir els fets no ha conclòs encara. Tot i això, ha assegurat que tots els dispositius de prevenció i seguretat van funcionar correctament.