Els alumnes de sisè de primària de l'Alt Pirineu i Aran s'examinen de català, castellà i matemàtiques
Els alumnes de sisè de primària de l'Alt Pirineu i Aran han fet aquest dimecres la prova externa que els ha avaluat del nivell que tenen en competències lingüístiques en llengua catalana, llengua castellana i matemàtiques. Els examens s'han repartit a partir de les nou del matí i els estudiants han disposat de 45 minuts per fer cadascuna de les avaluacions, amb un descans entremig.
El director del col.legi Albert Vives de la Seu, Isidor Alberich, ha explicat que els continguts de la prova no s'han pogut veure fins avui. Els examens han estat supervisats per personal extern al centre i els fulls s'han identificat amb un codi. Les qüestions corresponien als continguts de segon cicle superior de primària, que s'han plantejat per constatar tot el que s'ha ensenyat durant el curs de forma global.
Isidor Alberich ha recordat, però, que el resultat que obtinguin els alumnes no es reflectirà enlloc. La puntuació només es donarà a conèixer als pares per tal que puguin comprovar quin nivell tenen els seus fills a l'escola. Pel director del col.legi urgellenc, per fer la prova efectiva hauria de tenir alguna repercussió.
A tot Catalunya en total s'han examinat 66.308 alumnes. Així mateix, cal destacar que l'alumnat que viu a la Val d'Aran – 72 alumnes – també ha hagut de respondre una prova específica de llengua aranesa.
L'avaluació de sisè de primària està coordinada per 77 comissions encarregades de vetllar per l'aplicació correcta dels mecanismes. Aquestes comissions estan integrades pel president o presidenta de la comissió – inspector del Departament d'Educació – i pels avaluadors externs, que són mestres tant de primària com professorat de secundària. En total 2.601 docents. El Departament ha imprès per a l'ocasió 286.410 quaders, 95.470 còpies per a cada competència a examinar.
En llengua catalana i castellana s'ha tingut en compte la comprensió lectora i l'expressió escrita. Així, s'avalua la comprensió a partir de la lectura de dos textos amb preguntes d'elecció múltiple i preguntes de resposta alterna veritable i fals. També s'ha analitzat l'expressió escrita a través d'una redacció i de preguntes d'elecció múltiple o bé preguntes per completar.
En matemàtiques hi havia tres aspectes: la numeració i el càlcul; l'espai, la forma i la mesura; i les relacions i el canvi. En aquest cas, totes les preguntes tenen a veure amb aspectes de la vida quotidiana de l'alumnat i amb la capacitat per resoldre problemes, per pensar i raonar matemàticament.
Un cop s'han acabat les proves, el president de la comissió i l'aplicador les han recollit i les han tancat en els sobres corresponents. El director del centre n'haurà de revisar el contingut, comptarà que hi siguin tots els exàmens, tancarà el sobre i a la part de fora indicarà el nombre total de proves que inclou.
Els resultats es donaran a conèixer a finals de mes.