Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Els nous pressupostos de l'Estat inclouen una partida per a la rotonda de Montferrer

Els nous pressupostos de l'Estat inclouen una partida per a la rotonda de Montferrer

Foment destinarà 365.000 euros al pas giratori, a banda d'1,41 milions per al tram de l'N-230 entre Sopeira i el túnel de Vielha. Tanmateix, la inversió del Govern espanyol a la demarcació de Lleida baixa un 35% i es queda en menys de 45 milions d'euros
Cruïlla de l'N-260 a Montferrer
04/04/2017 19:50

El projecte de pressupostos de l'Estat per al 2017 inclouen la partida per a la construcció de la reclamada rotonda de la carretera N-260 al pas pel municipi de Montferrer i Castellbò. Concretament, el Ministeri de Foment contempla una dotació de 365.470 euros per al pas giratori que ha de millorar la seguretat en l'accés tant al poble de Montferrer com als nuclis d'Aravell i Bellestar, a l'Aeroport Andorra-la Seu i a la vall de Castellbò.

Els comptes també contemplen 101.750 euros per completar el pagament de les noves rotondes de la Seu d'Urgell i Castellciutat, estrenades aquest any passat. L'actual millora de la travessia de l'N-260 a Gerri de la Sal rep 870.000 euros. Una altra inversió prevista a l'Eix Pirinenc és la redacció del projecte de variant de la Pobla de Segur, amb una partida de 48.000 euros. Pel que fa a la carretera l'N-230, Foment hi ha inclòs 1,41 milions d'euros per a la millora del tram entre Sopeira i la boca sud del túnel de Vielha, a l'Alta Ribagorça, i una altra de 77.240 euros per al tram entre el túnel i la frontera francesa, a l'Aran.

En l'àmbit de patrimoni, Foment també contempla 170.000 euros per a les actuals obres a l'església de Santa Maria d'Organyà, juntament amb 115.000 euros per al monestir de Santa Maria de Vallbona, a Vallbona de les Monges (Urgell). A banda d'aquestes inversions concretes, hi ha previst un total 7,44 milions per a conservació i explotació de carreteres i una altra de poc més de 2 milions per a actuacions de seguretat vial arreu de la demarcació de Lleida.

De la seva part, el Ministeri d'Educació, Cultura i Esports preveu una partida de 241.000 euros per al pagament de les obres de restauració de la catedral de la Seu d'Urgell, que s'han dut a terme al llarg del darrer any i que són a punt de finalitzar. El projecte de pressupostos, en canvi no preveu cap partida per al nou Museu Morera de Lleida i només en destina 20.000 a la Seu Vella.

Nova retallada en inversió directa

De fet, a nivell general, els nous pressupostos del Govern espanyol per a la demarcació de Lleida sumen una inversió territorialitzada de només 44,75 milions d'euros, una dràstica retallada respecte dels 78,5 milions que hi va haver l'any 2016. És a dir, una reducció del 35%.

Les principals partides són per a l'A-14, amb 8,19 milions d'euros per a l'enllaç del tram Lleida-Rosselló amb l'A-2, i un milió per al tram Almenar-límit amb la província d'Osca. Pel que fa a l'N-240, els pressupostos inclouen una partida de 2 milions d'euros per a la duplicació del tram Lleida-les Borges Blanques, una altra de 2,5 milions per a la millora de les interseccions i reordenació dels accessos a Margalef, i 910.000 euros per a la construcció de rotondes a Juneda.

Pel que fa als trens, Adif preveu invertir aquest any a la demarcació de Lleida 3,86 milions d'euros, dels quals, però, prop de la meitat (1,74 milions) són per a millores en la línia d'alta velocitat, i 2,19 milions per a la resta de la xarxa.

La Generalitat creu que els comptes "desautoritzen" les promeses de Rajoy

El Govern català ja ha reaccionat a la publicació del projecte de pressupostos, que pel que fa a Catalunya suposen una inversió de només 1.149 milions d'euros, 30 milions inferior a la de l'any passat i que, com de costum, continua estant molt per sota de l'aportació catalana a l'Estat, ja que només en rep un 13,4% del total. El conseller de Territori, Josep Rull, considera que els números reals presentats pel mateix executiu espanyol són "una desautorització rotunda" de les promeses de grans inversions fetes la setmana passada per Mariano Rajoy en una visita a Barcelona.

Rull subratlla que "no hi ha res del que va plantejar el president espanyol que quedi reflectit als pressupostos". El conseller ha aprofitat per recordar que l'Estat segueix tenint un deute pendent en infraestructures a Catalunya -obres compromeses i no executades- que puja a més de 10.000 milions d'euros, en matèria de carreteres i ferrocarrils. El Departament de Territori ha concretat que, pel que fa als 1.783 milions pendents en carreteres, enguany el Govern espanyol només n'inclourà 193 milions. I pel que fa al Corredor Mediterrani, només es preveu 75 dels 2.588 milions necessaris.

Rull hi ha afegit que la quantitat d'inversió calculada per l'Estat enguany a Catalunya serà "la tercera xifra més baixa des del 2001", amb l'agreujant que els darrers anys "el nivell de compliment de les inversions ha estat baixíssim, de només un 71% al 2015".