Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Enceten un micromecenatge a Verkami pel documental 'El No a l'Ós. Crònica d'un conflicte'

Enceten un micromecenatge a Verkami pel documental 'El No a l'Ós. Crònica d'un conflicte'

El film vol donar veu a la població rural dels Pirineus i reivindicar el respecte per l'activitat ramadera enfront de la introducció de fauna salvatge. La producció de Pepe Camps i Vanesa Freixa compta amb la música de l'urgellenc Arnau Obiols
26/03/2019 20:25

Aquesta setmana ha començat, a través de la plataforma Verkami, una campanya de micromecenatge per donar suport al nou  documental 'El No a l'ós. Crónica d'un conflicte', fet des de l'Alt Pirineu i que vol explicar, amb els testimonis de la gent que hi viu, per què el territori rebutja l'actual política d'alliberament d'óssos als Pirineus, tant al vessant català com al francès.

El film, produït pels pallaresos Pepe Camps i Vanesa Freixa, compta entre d'altres amb la participació de l'urgellenc Arnau Obiols, que alhora és l'autor de la música original de l'obra. Segons els seus impulsors, la idea de fer aquesta producció va néixer de la necessitat d'"aconseguir visibilitzar l'espai rural com un espai natural i productiu que demana ser escoltat i consultat" enfront de la majoria de mitjans que presenten una visió "idíl·lica" de l'alliberament d'óssos al Pirineu. En aquest sentit, subratllen que la seva intenció "no és presentar als 'uns' com a àngels i als 'altres' com a dimonis", perquè el rebuig a l'ós resumeix "un dels molts conflictes que s’esdevenen al nostre territori", i consideren que es fa necessari "arribar a trobar un equilibri, on una fauna salvatge ben gestionada pugui conviure amb la tan necessària activitat ramadera".

Els autors s'hi van posar a treballar "en veure com el conflicte esclatava al Pirineu", aquest estiu passat, "i les conseqüències que se'n derivaven". Pel que fa al títol, recorden que "ja existeixen nombrosos documents audiovisuals que han tractat reiterades vegades el 'Sí a l’ós' a la península", i creuen que "ja era hora de mirar-ho des de l'altre prisma, tot garantint testimonis objectius, de pastores, pastors i ramaders que, amb arguments i gens de crispació, des del seu dia a dia i des de la seva activitat, poden explicar què significa realment conviure amb l’ós". I això, "ens agradi o no, és una evidència i, ens agradi o no, genera unes oposicions molt marcades", recorden.

En aquest sentit, els productors reconeixen que el títol 'El No a l'Ós' ja està generant "molt debat" perquè actualment, des de la mirada urbana, "és una opinió que s’ha tornat políticament incorrecta, la veuen fora de lloc i no toca". Així, enfront dels qui defensen aferrissadament la presència de l'ós, advoquen per "gestionar el territori, els espais naturals, els seus usos i els seus pobladors, sense creure que hi hagin drets que estan per sobre dels altres". Per això, conviden a "escoltar sense prejudicis".

La sinopsí d''El No a l'Ós' es presenta, de fet, com "la historia d’una dominació secular: la l’ésser humà cap als grans depredadors per arribar a un equilibri entre l’activitat tradicional i la fauna salvatge; i posteriorment, dècades més tard, la dominació de la ciutat-estat cap als territoris de muntanya, imposant també la seva veritat per sobre dels coneixements dels locals". Davant d'aquesta dominació, el film recorda que "els territoris rurals han canviat molt els darrers decennis" i que "l'activitat ramadera, minoritària als nostres territoris, cada cop és menys present en el nostre imaginari", malgrat que, recorden, "és un element fonamental per la producció d'aliments i alhora la conservació dels espais naturals i la seva biodiversitat".

El documental, per tant, "pretén generar empaties cap a un sector que s'ha d'enfrontar periòdicament a diferents problemàtiques generades, en molts casos, a una deficient gestió per part de l'administració". Una de les conseqüències més greus, conclouen, "és l'enfrontament que es genera entre el pensament urbà i rural, que sembla que no tingui cap punt de trobada".

Recompenses per als mecenes

La productora Le Champs ha previst diverses recompenses per als qui col·laborin en el Verkami. Tothom qui hi ajudi tindrà accés directe al film, ja sigui per internet o en DVD, i disposaran d'entrades per a la preestrena, prevista al Pallars Sobirà i a Barcelona. A partir de 50 euros, rebran una còpia de la il·lustració 'L'Ós Divinitzat', obra per Vanesa Freixa. A partir de 100 euros, podran gaudir d'una visita guiada a les pastures de muntanya que estan en zona de presència d'óssos, amb la col·laboració dels mateixos pastors.

Per a les aportacions de 250 euros -pensades per a associacions o entitats- es farà un passi exclusiu i personalitzat del film, amb la presència dels directors. Vanesa Freixa, nascuda al Pallars, ha estat directora de l'Escola de Pastors de Catalunya des del 2009 i fins al 2016. De la seva part, Pepe Camps és fotògraf i realitzador. Camps va néixer a Cervera i viu al Pallars Sobirà des de fa 15 anys.

De la seva part, Arnau Obiols, especialitzat en percussió, s'inspira en la música d'arrel pirinenca. De formació jazzística, el músic de la Seu d'Urgell porta la composició més enllà de l'establert, tot unint els sons de la cultura rural del Pirineu a les notes de diversos instruments, molts d'ells creats per ell mateix aprofitant els recursos que ofereix la natura pirinenca.

El documental té un cost total de 38.000 euros. La major part d'aportacions vindrà de la coproducció amb Televisió de Catalunya i la venda de drets d'emissió tant a canals tant de l'Estat espanyol com de França, així com la presentació en diversos festivals orientals al documental social. El Verkami, de 6.000 euros, es destinarà a sufragar una part del cost.

  • Arnau Obiols interpreta una cançó dins del documental 'El No a l'Ós'
  • Jordina Casimiro, de Casa Sintet d'Alins, un dels testimonis del documental 'El No a l'Ós'
  • Adhesiu contra la presència de l'ós, en un vehicle estacionat en un poble del Pirineu