Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / FGC estudia tornar a connectar amb un remuntador l'estació de tren de la Molina i les pistes d'esquí

FGC estudia tornar a connectar amb un remuntador l'estació de tren de la Molina i les pistes d'esquí

L'objectiu és facilitar l'accés a la base del complex de muntanya i reduir-hi la presència de cotxes. L'Ajuntament d'Alp i la plataforma Salvem la Molina s'han pronunciat aquest mes mateix a favor d'aquesta opció
Estructures de l'antic telecadira entre l'estació de tren de la Molina i les pistes d'esquí (Foto: ACN)
24/02/2020 12:45

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) estudia diverses opcions per poder salvar mitjançant un remuntador els 200 metres de desnivell que separen l'estació de tren de la Molina (a 1.500 m d'altitud) i l'estació d'esquí homònima. L'objectiu de la companyia pública és que tant els aficionats als esports de neu com d'altres perfils de visitants puguin arribar amb la línia R3 de Rodalies -ja sigui des de Puigcerdà o bé des de Barcelona, Vic i Ripoll- i que, gairebé sense tocar a terra, puguin pujar fins al peu de pistes (a la cota 1.700) i, des d'allà, fins al Niu de l'Àliga (a la cota 2.537) tot enllaçant així el futur mitjà de transport amb el telecabina ja existent.

Cal recordar que antigament la part baixa de la Molina ja havia estat connectat amb l'estació d'esquí mitjançant un telecadira, amb cadires d'una sola plaça, del qual encara se'n conserven algunes estructures. De fet, des de l'Ajuntament d'Alp recorden que, tot i que fa anys que no funciona, el giny i el seu traçat sempre han mantingut la identificació del Departament d'Indústria de la Generalitat com a equipament de transport per cable, per si algun dia se'n vol recuperar el funcionament tal com podria passar ara. El director de la divisió de Turisme i Muntanya d'FGC, Toni Sanmartí, ha explicat a l'ACN que actualment s'estan centrant en fer "tiralínies", per tal d'analitzar quin dels traçats possibles, entre l'estació de tren i la base de les pistes d'esquí, compta amb un millor tipus de terreny i presenta menys obstacles. Sanmartí ha dit que una de les opcions més viables seria aprofitar el recorregut de l'històric telecadira que ja salvava aquest desnivell, tot i que hi poden haver més alternatives.

El projecte, expliquen des d'FGC, s'haurà de dimensionar en funció de la capacitat de transport que pugui tenir la línia R3 (Barcelona-Puigcerdà) en un futur, amb la qual cosa caldrà decidir si s'aposta per un telecadira bé per un telecabina, i amb quines prestacions se'l dota. En tot cas, Toni Sanmartí considera que la seva posada en marxa "és clau des del punt de vista de la sostenibilitat" i creu que caldrà una inversió de, com a mínim, més de deu milions d'euros per aconseguir que aquest mitjà sigui una realitat.

Reactivar el nucli de l'estació de tren

L'alcalde d'Alp, Carles Adserà (Endavant Cerdanya), coincideix amb el director de Turisme i Muntanya d'FGC en l'estratègia de mobilitat a seguir i veu en la recuperació d'aquest giny una manera de solucionar els problemes derivats del fet que els habitatges de la Molina estiguin agrupats en tres zones de població diferenciades: l'estació de tren, el traçat de la carretera i el peu de pistes. Per això, Adserà creu que, a banda de la funció turística, el remuntador podria fer-se servir també com a transport públic per unir tots aquests nuclis per cable. A més a més, aposta per buscar un model que funcioni de forma semiautomàtica.

Adserà hi afegeix que el projecte també serviria per acabar amb la saturació dels aparcaments de l'estació d'esquí en els dies de màxima afluència de visitants, i per això esdevindria una alternativa de comunicació més sostenible. A més a més, serviria per revitalitzar el nucli de l'estació, que els darrers anys ha perdut dinamisme respecte de la resta de la zona.

Per tot plegat, l'alcalde d'Alp ha assegurat que des del consistori hi donaran totes les facilitats possibles per tal que es pugui executar en un futur. Tanmateix, ha volgut deixar clar que l'ajuntament no té capacitat econòmica per tirar-lo endavant ni tampoc és el titular dels terrenys on s'hauria d'instal·lar. Aquest mes mateix, la plataforma Salvem la Molina també va defensar que es recuperi l'existència d'un remuntador entre l'estació de tren i les pistes d'esquí.