Finalitzats els treballs d'excavació del túnel de Tresponts, a la C-14
Aquest divendres s'ha dut a terme la calada del túnel de Tresponts, a la C-14, una fita clau en el desenvolupament de les obres per al condicionament d’aquesta via en el tram entre Organyà i Montant de Tost, ja que amb la trobada dels dos fronts d’excavació conclou la perforació del túnel, que té 1,3 quilòmetres de longitud i permetrà, un cop en servei, millorar el traçat d’un tram especialment sinuós d’aquest eix viari. A la unió de les dues parts de l'obra hi ha assistit el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet,
A la visita també hi han estat presents el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín; el director general d’Infraestructures de Mobilitat, Xavier Flores; el director general de Polítiques de Muntanya i Litoral, Albert Alins; l'alcalde d’Organyà, Celestí Vilà; l'alcalde de Fígols i Alinyà, Ignasi Finestres; l'alcalde de la Seu, Jordi Fàbrega; l'alcalde de Coll de Nargó, Martí Riera; l'alcaldessa d'Oliana, Carme Lostao, i el president del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, Miquel Sala, entre d'altres.
Calvet ha destacat que aquesta infraestructura és “essencial per vertebrar el territori". En aquest sentit, ha incidit en el fet que "aportarà rapidesa però sobretot més seguretat, perquè actualment la C-14 tenia als Tresponts una configuració complexa". Així, ha remarcat que el nou túnel i tota resta de l’obra "evitarà riscos i donarà servei al territori, a l’economia i la seva gent, afavorint la permeabilitat del Pirineu".
Moment de la calada:
Finalitzada la perforació del túnel de #Tresponts, a la #C14. Aquest ha estat el moment en què la calada ha unit les dues parts de l'obra, en presència del conseller @damiacalvet i diversos alcaldes de l'#AltUrgell. pic.twitter.com/Do5JMF7faB
— RàdioSeu (@RadioSeu) August 30, 2019
Inversió de 35 milions d'euros
El conseller ha posat de relleu que l’obra de Tresponts “és la més important que estem fent en aquests moments". Des del 2011 i fins ara és la intervenció amb més pressupost de la conselleria. "El fet que la fem a l’Alt Urgell demostra la voluntat del Govern de teixir un país viu, cohesionat i d’aportar condicions que dotin de vida el territori”, ha manifestat. Els treballs d'arranjament i eixamplament de la C-14 tenen un pressupost de 35,4 milions d'euros.
Calvet ha anunciat també la pròxima adjudicació i inici de les obres de millora de la C-462 entre Adraén i la cruïlla d’Ortedó, per un valor de 3,7 MEUR i que consistiran en la renovació del ferm i la millora dels elements de drenatge i de seguretat de la carretera en un tram de prop de 15 quilòmetres. “La nostra obsessió és teixir una xarxa potent d’infraestructures que cohesionin el territori”, ha reiterat.
Satisfacció del territori
L'alcalde d'Organyà, Celestí Vilà, s'ha mostrat satisfet del ritme dels treballs de millora de la C-14 i la construcció del túnel. "És una obra molt important per a la seguretat dels vehicles que circulen per aquesta zona i per a tots els veïns, i s'ha treballat molt bé, sense cap retall ni parada llarga", ha subratllat. Tenint en compte el calendari, Vilà s'ha felicitat pel fet que la infraestructura estarà enllestida a finals de l'any que ve. "Ara ja està tot molt controlat i tenim clar que l'objectiu s'acomplirà", remarca.
Per la seva banda, l'alcalde de Fígols i Alinyà, Ignasi Finestres, ha deixat palesa la seva satisfacció pel fet que el túnel evitarà el pas per la carretera actual. "Era molt necessari el túnel pels despreniments constants i el neguit que això suposava", ha dit.
Eixamplament de la carretera fins als 10 metres
La C-14, carretera de la xarxa bàsica de la Generalitat, transcorre per un terreny accidentat, a través del congost de Tres Ponts, a la vall del riu Segre. Actualment té un trànsit d’uns 6.800 vehicles diaris. L'actuació de millora es fa en el tram entre la sortida del nucli d’Organyà i el túnel del Montant de Tost, abans de la intersecció amb l’LV-4001. Les obres consisteixen principalment en l’eixamplament de la carretera dels 7 metres actuals als 10 previstos, el que comporta l’execució de diversos murs i estructures en voladís.
El nou túnel
L’element principal d’aquesta obra és el nou túnel de Tresponts, que es construeix per millorar el traçat de la carretera existent. La secció del túnel és de 12,5 metres d’amplada per uns 8 metres d’altura, amb dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada, un per sentit, una mitjana d’1 metre, dues voreres d’1 metre i dos vorals d’1,25 metres.
El nou túnel disposarà de tot un conjunt de sistemes i elements d'electricitat i enllumenat, ventilació, instal.lacions contra incendis i instal.lacions especials de control del túnel (per exemple, pals SOS, senyalització i semaforització, radiocomunicacions, megafonia, sistema de detecció automàtica d’incidents, controls d’accessos i gestió centralitzada, entre altres)
Obres que finalitzaran a finals del 2020
Les tasques que es duran a terme a partir d’ara seran l’excavació i sosteniment de les galeries d’evacuació; l’ampliació d’un túnel ja existent en el traçat actual; les impermeabilitzacions, a més de les instal·lacions i la resta de treballs d’ampliació de la carretera. Es preveu que l’obra conclogui a finals de l’any que ve.
GALERIA D'IMATGES - Finalització de la perforació del túnel dels Tresponts, a la C-14