Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / Jornada sobre comerç i producte local a la Seu

Jornada sobre comerç i producte local a la Seu

L'Associació Catalana de Municipis ofereix formació a les poblacions del Pirineu per adaptar-se als canvis en els hàbits de consum. L'acte ha incidit en la importància de presentar trets diferencials
Jornada a la Seu sobre comerç local (Foto: ACM)
23/06/2017 09:20

La Sala de la Immaculada de la Seu d'Urgell ha acollit aquest dijous la jornada "Comerç, territori i producte local", organitzada per l'Associació Catalana de Municipis (ACM) i adreçada a les comarques de l'Alt Pirineu, Aran i Lleida. A la sessió hi han assistit responsables, tant polítics com tècnics de comerç, promoció econòmica i turisme.

La sessió de treball i formació no només ha aprofundit en el món del comerç local, sinó que d’una manera àmplia ha volgut debatre sobre aspectes que poden incidir de forma directa en aquest àmbit i molt especialment als municipis del Pirineu. Així s'han dut a terme diferents ponències i presentacions de casos pràctics que han exposat opcions per millorar la dinàmica de la gestió del comerç, l’associacionisme, la gestió pública i privada o la importància del producte local alimentari, entre d’altres.

Les ponències han anat a càrrec d'Oriol Cesena, director de la consultora en comerç urbà Focalizza, que ha parlat de "Comerç local: reptes de proximitat"; Eloi Guinjoan, doctor en Geografia i especialitzat en desenvolupament rural, que ha centrat la seva intervenció en "Estratègies per a la promoció dels productes locals i el desenvolupament territorial"; Marisol Salvadó, membre de l'Associació Menja't l'Alt Urgell, i Carles Pujol, de l'Agència de Desenvolupament de Solsona i Cardona, que ha exposat "Experiències en comercialització de producte agroalimentari local. El treball en xarxa i/o de col·laboració".

Canvi d'hàbits

L'ACM indica que el comerç és un dels motors de desenvolupament econòmic dels municipis i que, en general, i des de fa molts anys, les administracions locals impulsen un ampli ventall de projectes vinculats a la dinamització del comerç, ja sigui a través de mesures urbanístiques i d'accessibilitat, com d'imatge, formació o promoció. Tot i així, la forta competitivitat comercial, els nous hàbits dels consumidors i la irrupció del món digital han contribuït a la necessitat que els municipis impulsin nous projectes "que permetin fer dels seus municipis espais urbans on el comerç hi tingui molt a dir".

En aquest sentit s'ha expressat l'alcalde urgellenc, Albert Batalla, que ha donat la benvinguda als participants remarcant la importància del repte de vincular la compra amb experiències, a més d'especialitzar-se en el productes. "El comerç està vivint una revolució molt intensa, en què el canvi d'hàbits i la forma de comprar han evolucionat i cal afrontar-ho amb noves idees", ha indicat. 

El responsable de dinamització econòmica de l'ACM, Marc Barbens, conclou que cal tenir eines per aconseguir mantenir el comerç de proximitat com una oportunitat econòmica i per fer atractiu el territori als joves i frenar el despoblament. "És bàsic posar en valor i donar valor afegir al producte de proximitat", ha explicat.

Descentralització

Amb aquesta proposta formativa, l'Associació Catalana de Municipis ha volgut descentralitzar la seva acció adaptant a cada territori l'enfocament de les diferents matèries de competència local.