Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / La continuïtat d'una escola catalana de l'Alta Cerdanya, en perill per la retirada d'una subvenció arran del 155

La continuïtat d'una escola catalana de l'Alta Cerdanya, en perill per la retirada d'una subvenció arran del 155

El centre Jordi Pere Cerdà, ubicat a Sallagosa, ha iniciat una campanya de donatius per obtenir els 35.000 euros que la Generalitat no ha aportat enguany
La directora de l'escola Jordi Pere Cerdà de Sallagosa (Alta Cerdanya) fent classe a alguns dels alumnes del centre (Foto: ACN)
05/06/2018 08:00

L'escola catalana Jordi Pere Cerdà de Sallagosa (Alta Cerdanya) ha iniciat aquest dilluns una campanya de donatius amb la que pretén aconseguir els recursos econòmics que des de la seva obertura, l'any 2012, ha anat obtenint a través d'una subvenció de la Generalitat de Catalunya i que enguany no han arribat per l'aplicació de l'article 155. Concretament, necessita 35.000 euros per poder pagar part de les despeses de les mestres que hi treballen, així com dels subministraments bàsics de l'equipament de cara al proper curs.

Segons informa l'ACN, aquesta xifra representa un 28 per cent del pressupost total del centre, que és de 125.000 euros, amb la qual cosa la seva continuïtat perilla si no es reuneixen, com a mínim, 20.000 euros abans del proper mes de setembre. Tot i que des del Govern català els han traslladat la voluntat de mantenir la seva aportació el 2019, la decisió sobre el seu futur, vinculada al volum de recaptacions que assoleixin, es prendrà abans que s'acabin les classes, el proper 6 de juliol.

Una cinquantena d'alumnes

L'escola privada catalana i multilingüe Jordi Pere Cerdà de Sallagosa compta aquest curs amb un total de 47 alumnes. D'aquests, un 60% viuen a la banda administrativa francesa de la Cerdanya i, la resta, a la catalana. El centre, que va obrir el 2012, és l'únic de la comarca que aposta per un model educatiu on la llengua catalana hi té més presència, sense deixar de banda l'ensenyament del francès, l'anglès i el castellà. Actualment hi treballen tres mestres a temps complert i dues més a temps parcial, les quals, si no s'aconsegueixen els recursos econòmics necessaris, no podran cobrar la nòmina d'aquest mes de juny.

Despeses de personal i subministraments bàsics

La directora de l'escola, Sònia Ferraro, ha explicat que la subvenció de 35.000 euros que la Generalitat havia atorgat tots els cursos anteriors i que enguany no han obtingut com a conseqüència de l'aplicació de l'article 155 de la Constitució espanyola solia arribar en dos parts, una primera entre els mesos de març i maig i una segona a final de curs. Aquests diners servien per sufragar els costos d'una part de les despeses de personal i dels subministraments bàsics del centre, que també es paguen a través de les aportacions del Consell Regional d'Occitània, el Consell Departamental dels Pirineus Catalans, les quotes dels pares dels alumnes i diversos donatius.

Tot i que Ferraro ha afirmat que des de la Generalitat els han transmès la voluntat de tornar a col·laborar amb el manteniment de l'escola l'any que per la seva contribució a la recuperació de la llengua i cultura catalanes a la Catalunya Nord, el fet que els recursos no estiguin garantits i que no arribin abans de l'inici del proper curs en fa perillar el futur. Per aquest motiu, un grup de familiars dels alumnes del centre va plantejar obrir una campanya de donatius, la qual s'ha iniciat aquest dilluns amb el suport també de la direcció de l'equipament. Les col·laboracions es poden dur a terme a través del web salvemlajordi.cat, on s'explica que en cas de no assolir un mínim de 20.000 euros els diners recaptats es destinarien a la promoció del català.