La demarcació de Lleida registra 14 morts en accidents de trànsit el primer semestre del 2018
La demarcació de Lleida ha registrat 14 víctimes mortals en accidents de trànsit el primer semestre de 2018. La xifra és un 12% menor que la del mateix període de 2017, quan van morir 16 persones. Però al conjunt de Catalunya les dades són molt pitjors i el nombre de morts a la carretera ha augmentat un 42%: els sis primers mesos d'enguany han perdut la vida a la xarxa viària 92 persones, mentre que l'any passat per les mateixes dates van ser 65.
Les dades les ha presentat aquest dimecres el nou conseller d'Interior, Miquel Buch, i el director del Servei Català de Trànsit, el berguedà Juli Gendrau, que s'han mostrat preocupats per aquesta evolució. Gendrau ha qualificat la situació actual d'"emergència viària" i ha fet una crida a extremar la precaució, especialment ara a l'estiu, quan s'incrementen els desplaçaments i la densitat de vehicles arreu del país, sobretot en àrees com el litoral i el Pirineu.
De fet, Lleida és l'única demarcació on per ara hi ha hagut menys víctimes mortals que l'any passat. Tarragona encapçala la sinistralitat, amb 23 morts, un increment del 130%. A la demarcació de Barcelona hi han perdut la vida 40 persones, un 43% més. I a les comarques de Girona s'ha registrat 15 morts, un 36% que el primer semestre del 2017, quan n'hi va haver 11.
Mentre que en dies festius s'ha disparat un 90% la sinistralitat mortal, en dies feiners, amb 52 víctimes mortals, ha incrementat un 18% respecte al 2017. Els responsables de Trànsit apunten que la recuperació econòmica està motivant un augment de la mobilitat en dies feiners.
Velocitat, alcohol, drogues i distraccions
La velocitat excessiva s'ha disparat un 11% com a factor concurrent d'accidents respecte al 2017, sobretot en operacions especials (22%), mentre que en caps de setmana ha augmentat un 12% i en feiners, un 8%. També s'ha registrat un repunt del consum d'alcohol i drogues, sobretot en dies d'operació especial, quan va incrementar un 12%. Pel que fa a les distraccions, tot i que no augmenta respecte a l'any passat, és el factor més destacat en tots els accidents del 2018, amb un 24% d'incidència.
Els motoristes continuen sent un dels col·lectius més vulnerables, amb 21 víctimes mortals en el primer semestre del 2018. En el mateix període de l'any passat, quan les morts de motoristes es van disparar, 20 persones van perdre la vida; 12, el 2016; 13, el 2010. Una part d'aquests accidents es produeixen en carreteres del Pirineu, molt freqüentades pels motoristes a partir de la primavera.
Sis vianants han mort en accidents de trànsit. Per contra, de moment aquest any, no hi ha hagut cap ciclista mort en accident, mentre que l'any passat n'hi va haver sis.
Separació dels sentits de circulació
Trànsit també ha anunciat que s'implementaran més mesures de separació dels sentits de circulació i ha posat com a exemple la C-55, on la sinistralitat s'ha reduït en els trams on s'han segregat els sentits de circulació. Veïns i ajuntaments del territori per on passa aquesta via fa anys que alerten de la saturació de vehicles i en reclamen el desdoblament.
Lluny dels objectius europeus
Respecte al 2010, any de referència per complir l'objectiu europeu de reduir la sinistralitat mortal un 50% el 2020, el nombre de víctimes mortals es va reduir un 13% i el d'accidents mortals, un 8%. "Estem lluny de l'objectiu marcat i encara més lluny de l'objectiu zero del 2050. Tot i així no hem de tirar la tovallola, sinó que hem de continuar mantenint aquests objectius. És una de les nostres obligacions com a Servei Català de Trànsit", ha deixat clar el seu director.
Buch ha coincidit a assenyalar que com a responsables polítics no renuncien a les seves obligacions, però també ha apel·lat a la responsabilitat dels conductors. "La velocitat excessiva, consumir alcohol i drogues i les distraccions porten la mort a la carretera i són decisions que afecten qui les pren i el seu entorn. Hi ha persones que moren a la carretera per culpa de qui decideix córrer, beure, anar drogat o distreure's", ha advertit el titular d'Interior.
El pla de contenció que es va endegar a partir de Setmana Santa s'ha centrat en 103 trams de via, que sumen un total de 2.167 quilòmetres de la xarxa viària i representen el 17% de la longitud total de carreteres de Catalunya i un 42% de la mobilitat. En aquests trams, on la presència policial ha augmentat un 37%, la mortalitat s'ha reduït un 17% durant el segon trimestre del 2018. El cap de la Comissaria General de Mobilitat dels Mossos d'Esquadra, Vicenç Gasulla, ha considerat que, si bé el període d'anàlisi és breu per extreure'n tendències i conclusions clares, el pla de contenció està funcionant "en certa forma correctament". Amb tot, Gasulla ha alertat que l'augment de la sinistralitat és "molt alarmant" i que l'estiu són mesos "complicats en termes d'accidentalitat".
En aquest sentit, s'ha anunciat la posada en marxa de dos nous radars de tram: a l'A-2 entre Jorba i Argençola (Anoia), a l'AP-7 entre Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) i Mollet del Vallès (Vallès Oriental). Les dades mostres que en els trams on hi ha radars la sinistralitat va baixar un 59% el primer semestre del 2018.