Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / La Fira de Sant Ermengol s'apropa als 7 milions d'euros d'impacte econòmic

La Fira de Sant Ermengol s'apropa als 7 milions d'euros d'impacte econòmic

El retorn per cada euro invertit va ser el 2018 de 33,2 euros. Les més de 49.000 persones que la van visitar l’any passat la identifiquen amb “formatges, tradició i artesania”
Presentació de l'estudi d'impacte econòmic de la Fira de Sant Ermengol
06/05/2019 18:35

L'Ajuntament de la Seu d'Urgell ha presentat aquest migdia els resultats dels dos estudis elaborats per conèixer l’impacte econòmic que va obtenir l’any passat la Fira de Sant Ermengol i la Fira de Formatges Artesans del Pirineu. Segons les dades que se'n desprenen, ambdós esdeveniments van aconseguir l’any passat una important repercussió econòmica, tant per a la Seu d’Urgell com per al conjunt del territori. Així ho ha indicat la responsable de l'estudi, Rosa Badia, de l’empresa The Whatsons. Les conclusions s'han extret de l'anàlisi de 510 enquestes.

La tinent d’alcalde de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell, Mireia Font, ha remarcat que els estudis s’han realitzat en el marc del projecte INNOLACT, una iniciativa cofinançada pel programa Interreg POCTEFA dins del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER). L’Ajuntament de la Seu d’Urgell en forma part juntament amb vuit socis més, que han desenvolupat al llarg de tres anys propostes per a la millora de la comercialització dels formatges artesans del Pirineu i la innovació en fires.

Prop de 7 milions d’euros d’impacte econòmic 

La Fira de Sant Ermengol 2018 va suposar un impacte econòmic de 6.939.821 euros. El retorn per cada euro invertit va ser de 33,2 euros, i es van crear 56 llocs de treball, equivalents a temps complert (abans, durant i després de la Fira). Hi van passar 49.159 visitants, mentre que per la Fira de Formatges Artesans del Pirineu ho van fer 39.983 persones. L'esdeveniment va ser visitat en un 35% per un públic familiar, el 60% del qual tenia fins a 4 membres.

En relació amb el lloc d’on procedien els visitants, es destaca que el 34% van ser de la província de Barcelona, seguits dels veïns i veïnes de la Seu d’Urgell, que van sumar el 21%. L’estudi també ressalta que el 17% de les persones que van visitar la fira provenien d’Andorra.

El 73% dels visitants va ser un públic ja fidelitzat, mentre que el 27% restant era novell i visitava per primera vegada la fira. Aquesta dada és un indicador de creixement.

Formatges, tradició i artesania

La despesa mitjana de cada visitant a la Fira de Sant Ermengol 2018 va ser de 90,2 euros, el 60% dels quals es van destinar a productes d’alimentació a la fira, seguit d'un 50% en formatges. Val a dir també que el 83% dels visitants va fer algun àpat a la Seu d’Urgell, dels quals un 49% a la Fira de Formatges Artesans del Pirineu, i un 31% a bars i restaurants de la ciutat.

La valoració global que fan els visitants de l'esdeveniment socioeconòmic és de 8,5 de puntuació mitjana, mentre que el 94% té la intenció de tornar a visitar la Fira de San Ermengol.  A més amés, gairebé la meitat dels visitants recomanarien la Fira de Sant Ermengol amb un 9 o un 10. D’aquesta manera s’obté que el 48% dels visitants és un públic promotor. Per als visitants, la Fira de Sant Ermengol és un sinònim de “formatges, tradició i artesania”.

Estudi del sector formatger

El segon estudi relacionat amb la Fira de Sant Ermengol és el dedicat al sector formatger, que ha tingut com a base els 48 formatgers presents a la Fira de Formatges Artesans del Pirineu 2018. Els professionals enquestats remarquen que l'esdeveniment representa “vendes, prestigi i imatge, referència i tradició, i una oportunitat per presentar novetats i aconseguir nous clients”.

De les 48 formatgeries artesanes enquestades, el 70% són negocis establerts fa més de 10 anys. Respecte al personal que hi treballa, la mitjana és de 4,2 persones a cada formatgeria.

Respecte a la relació i l’ús de canals i mitjans digitals, el 68% d’aquest formatgeries tenen pàgina web pròpia, un 60% fan servir les xarxes socials i un 9% tenen botiga en línia. En relació amb els canals de venda dels seus formatges i productes làctics, el 83% els comercialitza a través del propi obrador i botiga, el 79% en restaurants, el 73% en el comerç local, el 62% en botigues especialitzades, el 40% en mercat sedentari, el 26% en grans superfícies, el 15% a través de distribuïdors, l’11% en fires, el 6% exportació i un 4% per Internet.

Oferta complementària

En aquest estudi també queda reflectit que el 74% dels formatgers no té oferta complementària, però que els agradaria oferir visites guiades (49%), tastos i maridatges (295), visites a la granja (19%), tallers d’elaboració (115) i cursos formatius (9%).

D’altra banda, i en relació amb l’oferta dels formatgers, els visitants a la fira de formatges remarquen que voldrien participar en tastos i maridatges a les formatgeries (78%), fer degustacions (75%), visites guiades (67%), tallers d’elaboració (55%) i tenir contacte amb els animals de la granja (48%).

Necessitats del sector formatger

Pel que fa a la pregunta sobre "què falta a la teva formatgeria?", el 34% respon que són necessàries més subvencions; el 25%, publicitat; el 21%, la venda en línia; el 17% creu que calen infraestructures pròpies, i el 15%, personal. A la pregunta sobre què els falta als formatges artesans del Pirineu, el 19% respon "Marca Pirineu", el 15% distribució, el 12% requisits sanitaris, el 5% respectar la singularitat i un altre 5%, assessorament i formació.

Per últim, la valoració firal que fan els formatgers és de 8,3 de puntuació mitjana, mentre que el 91% té la intenció de tornar-hi a ser presents. També cal remarcar que més de 4 de cada 10 formatgers recomanarien la Fira de Sant Ermengol amb un 9 o un 10. D’aquesta manera s’obté que el 43% dels formatgers és un públic promotor.