Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / La Generalitat incorporarà un tercer carril reversible a la C-16 entre Bagà i Berga

La Generalitat incorporarà un tercer carril reversible a la C-16 entre Bagà i Berga

L'obra vol resoldre els problemes de congestió puntuals i millorar la seguretat d'un dels principals accessos al Pirineu La reforma té un cost de 100 milions d'euros i incorporarà un sistema pioner de mur de separació
Bagà (Foto: Viquipèdia)
29/11/2013 16:17

La Generalitat preveu habilitar un tercer carril reversible a tot el tram de la carretera C-16 entre Berga i Bagà. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat a alcaldes del Berguedà, la Cerdanya i l’Alt Urgell la proposta d’ampliació que té com a objectiu millorar-ne la capacitat i seguretat i resoldre els problemes de congestió puntuals que registra aquesta via.

El projecte contempla la instal·lació d’un innovador sistema de mitjana mòbil, pioner a l'Estat, en un tram que abasta 21 quilòmetres. Entre Berga i Bagà hi circulen diàriament de mitjana entre 6.500 i 11.800 vehicles, amb puntes de trànsit d’uns 19.100 els caps de setmana d’hivern. Els problemes principals són, quasi sempre, els divendres al vespre i dissabtes al matí, en sentit nord, i els diumenges a la tarda en sentit sud. Per tant, el carril s'adaptaria en funció del trànsit de cada moment.

Per separar els sentits de la marxa amb condicions de seguretat, s’ha previst la instal·lació d’un sistema de barrera mòbil de formigó, pioner a l’Estat espanyol. Concretament, una màquina desplaça transversalment la barrera de formigó d’un costat a un altre, en una operació que es pot dur a terme sense interrompre el trànsit i amb una durada màxima de dues hores. Aquest mètode s’ha aplicat a diverses ciutats de països anglosaxons per facilitar els moviments regulars d’automòbils entre les àrees residencials i els centres de negocis.

Actualment, la C-16 entre Berga i Bagà ja compta amb diversos trams que tenen un tercer carril, que se seguiran aprofitant. L’obra comporta l’adaptació d’aquests trams i l’ampliació de la calçada allà on només hi ha dos carrils, inclòs l’eixamplament de cinc túnels i diversos viaductes i la construcció de set enllaços a diferent nivell, que evitaran els girs a l'esquerra, amb la consegüent millora en la seguretat i en l’accessibilitat.

El projecte constructiu que detallarà l’actuació proposada estarà redactat la primavera de 2015. Es preveu que l’ampliació pot entrar en servei el 2017, amb una inversió estimada en uns 100 milions d'euros. L’últim tram que s’ha desdoblat, mitjançant concessió d’obra pública, és el de Puig-reig a Berga i va costar 237 MEUR.

La Generalitat descarta així desdoblar el tram Berga-Bagà, un projecte faraònic que tenia un cost estimat d'uns 700 MEUR, amb nombrosos túnels i viaductes nous. Amb aquesta proposta es vol aprofitar al màxim la infraestructura actual, garantir la seguretat viària i permetre que millori la capacitat i fluïdesa del trànsit, amb un cost i un termini més assumibles.

Millores en la seguretat viària curt termini

D’altra banda, el conseller Santi Vila ha anunciat també avui una actuació de seguretat viària a curt termini que el Departament té prevista a la C-16, concretament en un tram de 15 quilòmetres entre Berga i Guardiola de Berguedà. Els treballs tindran com a objectiu revisar l’estat del ferm i la senyalització, així com redistribuir els carrils de la calçada per facilitar els moviments dels vehicles amb unes condicions millors de seguretat.

Territori i Sostenibilitat ha iniciat recentment la redacció del projecte que concretarà les actuacions a dur a terme. Els treballs abastaran des de millores en la senyalització (tant vertical i horitzontal com la d’orientació) i l’abalisament com la revisió dels trams d'avançament i els carrils addicionals. El cost previst de l’obra, que s’executarà el 2015, s’estima en 2 MEUR.