Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / La Generalitat licita el projecte del primer tram per modernitzar l'eix del coll de Comiols

La Generalitat licita el projecte del primer tram per modernitzar l'eix del coll de Comiols

Es tracta de la part entre Artesa de Segre i Folquer, on s'eixamplarà el traçat de les carreteres L-512 i C-1412b. El Departament de Territori s'ha compromès a millorar la principal entrada al Pallars Jussà per apropar la comarca a la resta de Catalunya
Projecte de modernització de la carretera del coll de Comiols (TES)
11/02/2021 14:05

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha iniciat la licitació del projecte constructiu per modernitzar la carretera del coll de Comiols i, d'aquesta manera, millorar la connexió del Pallars Jussà amb la Noguera i, per extensió, amb la resta de Catalunya. Això també suposarà una millora de l'accés a la Conca de Tremp des dels municipis del sud de l'Alt Urgell, tot enllaçant amb la C-14.

Aquesta primera licitació correspon al projecte de variant d'Artesa de Segre i Folquer, a la Noguera, per un import 165.000 euros i un termini de vuit mesos. L'actuació correspon a l'actualització del projecte constructiu redactat l'any 2014, per eixamplar i millorar el traçat de l'L-512 i la C-1412b en un tram de 15 quilòmetres. Aquest és el primer tram del futur Eix de Comiols, entre els municipis d'Artesa de Segre i d'Isona i Conca Dellà.

El principal canvi en aquesta primera obra serà que es garantirà que els dos carrils -un per sentit- tinguin una amplada de 3,5 metres cadascun i que els vorals tinguin 1 metre d'ample, amb alguns trams amb carril central d'avançament i nou interseccions a nivell. Aquesta actuació inclou petites variants del traçat i modificacions al voltant dels nuclis urbans del Pont d'Alentorn, Vall-llebrera i Montargull i diverses estructures, de les quals destaquen l'execució d'un nou port sobre el riu de les Segues i un viaducte per a la variant de Montargull.

Millorar l'accés al Pallars

El projecte de l'Eix de Comiols es definirà de forma que l'execució de les obres pugui ser duta a terme al llarg del temps, per fases, i que així es minimitzi les afectacions a la circulació, amb una posada en servei progressiva dels trams condicionats.

Actualment, la carretera del coll de Comiols té 54 quilòmetres i presenta un traçat força sinuós. A més, en els punts més alts arriba a una altitud de 1.100 metres. El trajecte constitueix el principal accés al Pallars, tant des de la plana de Lleida com des de la Catalunya Central, l'Àrea Metropolitana i el Camp de Tarragona, i forma part de la xarxa bàsica de carreteres de la Generalitat.

Per tal de potenciar les comunicacions intercomarcals i afavorir l'accessibilitat al Pirineu, el Departament de Territori va elaborar diversos estudis per fer el traçat més fàcil i segur i, d'aquesta manera, reduir notablement la durada del trajecte. L'opció final s'ha consensuat amb els representants locals. Fruit d'aquest treball, Territori està impulsant l'Eix de Comiols, que s'executarà per fases. Aquesta actuació consisteix en la formació de variants al pas per diversos nuclis de població, l'eixamplament de la carretera i l'eliminació de revolts que, en el pas pel coll, comporta la construcció de diversos túnels i viaductes.