La Generalitat projecta l'aeroport Pirineus-Andorra com a camp de vol comercial
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha tret a informació pública el nou Pla d’aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya. El planejament incorpora l’aeroport Pirineus-Andorra com a nou aeroport comercial, juntament amb el de Lleida-Alguaire, el de les Terres de l’Ebre i un aeroport corporatiu-empresarial. També contempla el desplegament d’una xarxa d’aeròdroms, sumant, en total, 11 noves instal•lacions.
El nou Pla d'aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya preveu unes inversions totals del 2007 al 2012 de 1.582 milions d'euros per a tota la xarxa d'aeroports i aeròdroms, tant els que són de titularitat de la Generalitat com els d'AENA. Una de les principals diferències d'aquest pla respecte l'antic és que fa referència al 100% del sistema aeroportuari català, mentre que l'anterior només es referia al 2%, tal i com ha assenyalat el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal. El Pla incorpora els aeroports de Girona, Reus, Sabadell i Barcelona en previsió del desenvolupament estatutari i fixa les línies estratègiques per a aquestes infraestructures. L'únic que es preveu que es mantingui com a aeroport d'interès general serà el de Barcelona.
El Pla, que es publica avui al DOGC, forma part de la política aeroportuària del DPTOP, que compta amb tres nous instruments: la Societat Aeroports Públics de Catalunya, la Llei d'aeroports i el nou Pla d'aeroports.
El Pla d’aeroports se sotmetrà a informació pública durant un període de 45 dies juntament amb l’informe de sostenibilitat ambiental. Es tracta del primer pla sectorial d’aeroports impulsat pel Govern que comptarà amb aquest tipus d’informe, amb la voluntat de garantir la convivència entre les activitats que proposa i la preservació del medi ambient.
Aeroport Pirineus-Andorra
Actualment, és un aeròdrom d’aviació general situat al municipi de Montferrer, sense activitat, i recentment el Govern de la Generalitat ha adquirit el 85% de la seva propietat. El Pla anterior preveia una sèrie d’actuacions que no s’han dut a terme i ara el Govern està realitzant un estudi de viabilitat per a la seva posada en marxa amb un nou disseny i una pista més llarga.
El nou aeroport es concep per donar servei a l’Alt Urgell, la Cerdanya i Andorra, vinculat especialment al turisme de muntanya. Atès el seu caràcter transnacional, el Pla preveu que la seva posada en marxa requerirà de l’acord dels governs català, espanyol i andorrà.
En aquests moments, s’està avaluant el Pla especial urbanístic i s’està estudiant la seva viabilitat econòmica, tot estudiant la possible participació d’altres administracions públiques i/o privats en la seva promoció i gestió.