Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / La Generalitat promociona el patrimoni romànic català als Estats Units

La Generalitat promociona el patrimoni romànic català als Estats Units

L’Agència Catalana de Turisme vol aprofitar el centenari de la recuperació de les pintures medievals del Pirineu perquè els agents turístics nord-americans ho programin en els seus paquets culturals
Catedral romànica de la Seu (Foto: CCAU)
20/06/2019 12:55

El director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), David Font, acompanyat del vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Gerard Sabarich, ha presentat al Museu of Fine Arts de Boston el patrimoni romànic català, davant una quarantena d’agents de viatges i operadors turístics nord-americans. L'acció s’emmarca dins els actes de celebració del centenari de la recuperació de les pintures romàniques del Pirineu. L’Agència Catalana de Turisme vol aprofitar aquesta efemèride perquè els agents turístics dels Estats Units coneguin Catalunya a través del seu art, i la programin en el seus paquets culturals.

Durant la presentació, Font ha declarat que “promocionar el romànic del país ajuda a donar a conèixer la destinació Catalunya en el seu conjunt, fet que s’alinea perfectament amb el pla de màrqueting programat". I ha afegit: "El mercat americà valora molt el component cultural en els seus viatges, per això és necessari posicionar-nos bé".

David Font, acompanyat de la directora de l’oficina de l’Agència Catalana de Turisme als Estats Units, Cristina Gargallo, també s'ha reunit a Nova York amb una trentena de mitjans de comunicació, com Condé Nast Traveler i Travel & Leisure, entre d’altres. Cal destacar que l’ACT ha desplegat una campanya de comunicació en mitjans en línia als Estats Units, que incorpora continguts sobre punts visitables a Lleida, Girona i Barcelona.

Any del Turisme Cultural

L'acció de promoció del romànic català, que s’emmarca en l’Any del Turisme Cultural, s’inicià el passat 2 de maig amb un viatge de familiarització on set operadors turístics i quatre mitjans de comunicació nord-americans van visitar el llegat romànic de Catalunya: les pintures del Museu Nacional d’Art de Catalunya i del Museu Episcopal de Vic; les esglésies de la Val d’Aran –Santa Maria d’Arties, Sant Andreu de Salardú i Santa Eulàlia d’Unha- i la Vall de Boí, reconeguda com a Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l’any 2000, amb l’església de Santa Eulàlia d’Erill la Vall, Sant Climent de Taüll o Santa Maria de Taüll.

El viatge va incloure també una trobada comercial amb agències receptives catalanes per tal d’arribar a acords i generar negoci.

Història d’una recuperació

L’any 1907 l’arquitecte Josep Puig i Cadafalch va encapçalar una expedició per fotografiar i analitzar els tresors ocults de les esglésies romàniques de la Val d’Aran, la Vall de Boí i la Ribagorça. D’aquesta manera, Puig i Cadafalch i el seu equip van esdevenir els pioners de la descoberta i difusió d'aquest àmbit. No obstant, la difusió va tenir com a conseqüència la venda massivade pintures a alguns museus dels Estats Units, com el Museu de Belles Arts de Boston, per part de col·leccionistes privats.

En aquest context, la Junta de Museus de la Mancomunitat de Catalunya va iniciar una campanya d’arrencament de les pintures murals romàniques del territori per conservar-les a Barcelona. Els primers es van iniciar a la Vall de Boí al desembre de 1919 i van finalitzar el 1923. El viatge fins a la capital catalana es feia en mules i durava aproximadament 53 hores.

Gràcies a la campanya de protecció impulsada pel govern de la Mancomunitat, actualment el 90% del llegat s’exposa al Museu Nacional d’Art de Catalunya – MNAC, el Museu d’Art de Girona, el Museu Episcopal de Vic i el Museu de Lleida. No obstant, els museus americans Fine Arts i Isabella Steward Gardner Museum a Boston, el MET a Cloisters, el Fogg Museu of Art a Cambridge, l’Art Museum a Worcerster, el Nelson-Atkins Museum of Art a Kansas City, i el Walters Art Museum a Baltimore, també conserven algunes de les obres venudes abans de la campanya de protecció.

Estats Units, el primer mercat en volum de despesa

Els Estats Units ha esdevingut en els darrers anys un dels mercats emissors més importants per a Catalunya, sobretot pel que fa a volum de despesa. Així, de gener a abril del 2019, els nord-americans han estat els turistes que més han gastat, no només pel que fa a despesa total (516 milions d’euros), sinó també pel que fa al desemborsament per turista (1.691 euros) i  per despesa diària (266 euros).

Pel que fa a l’afluència de turistes, entre gener i abril els Estats Units se situen en el cinquè lloc, amb més de 323.000 visitants, per darrera de França (més d’1 milió de turistes), el Regne Unit (440.000), Itàlia (prop de 360.000) i Alemanya (més de 353.000).

L’any 2018 Catalunya va acollir més d'1,3 milions de turistes dels Estats Units (+21,9%), que van generar una despesa de 1.888 milions d’euros (+12,8%).