Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / La Generalitat vol fomentar el turisme de natura als espais protegits

La Generalitat vol fomentar el turisme de natura als espais protegits

Entre les accions previstes hi ha la creació de la Taula de l’Ecoturisme i una inversió de mig milió d’euros en un pla de promoció específic. La iniciativa coincideix amb la celebració de l'Any del Turisme d'Interior i de Muntanya
16/06/2015 17:30

El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, han presentat aquest dijous el nou Pla de foment del turisme de natura als espais naturals protegits (ENP) de Catalunya, entre els quals hi ha el Parc Natural del Cadí-Moixeró i el Parc Natural de l'Alt Pirineu, que inclouen municipis alturgellencs.

Aquest pla és l’instrument que defineix l’estratègia per impulsar l’ecoturisme a Catalunya, especialment en els espais naturals protegits del país. L’objectiu és posicionar Catalunya com a referent en matèria de turisme de natura a la regió mediterrània en l’horitzó 2020, a partir de la valorització i conservació dels seus recursos naturals, culturals i paisatgístics i la contribució al desenvolupament local del territori.

El conseller Vila ha assegurat que "la natura ha de ser un element vertebrador de la projecció de Catalunya al món". Per la seva banda, el conseller Puig ha explicat que “el pla s’emmarca en l’aposta del govern català per la qualitat, la sostenibilitat i la responsabilitat".

Pla estratègic de turisme de Catalunya

L’elaboració d’aquest pla de foment del turisme de natura en espais naturals respon a una de les directrius del Pla estratègic de turisme de Catalunya 2013-2016, que detecta com a oportunitat la posada en valor de la gran diversitat de recursos naturals i culturals, en forma de productes i experiències turístiques competitives i sostenibles.

El model de gestió del turisme de natura als ENP de Catalunya està fonamentat en cinc principis bàsics: la contribució a conservar el patrimoni; la millora del desenvolupament local (i la creació d’ocupació estable en les àrees rurals); l'oferta d'una experiència d’alta qualitat als visitants; l'atraure un visitant (proper i llunyà) interessat en els valors naturals dels ENP i la cultura, i el foment de la cooperació entre els gestors dels ENP i el sector turístic.

Any del Turisme d'Interior i de Muntanya

La presentació d’aquest pla coincideix amb la celebració enguany de l’Any del Turisme d'Interior i de Muntanya, que té com a reptes principals potenciar i promoure l’oferta turística catalana de les comarques de l’interior per aconseguir un reequilibri territorial dels fluxos turístics i de la riquesa que generen; ajudar les petites i mitjanes empreses d’aquests territoris en la promoció, difusió i comercialització de la seva oferta, serveis i propostes turístiques; i apostar per la diversificació de productes, potenciant aquells que són desestacionalizadors.

En aquest sentit, el turisme de natura practicat en espais naturals és un important actiu d’aquestes zones que presenta gran potencial i un llarg recorregut.
L’acte de presentació d’aquest pla ha comptat amb la participació del secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, de la directora general de Turisme, Marian Muro, i de la directora general de Polítiques Ambientals, Marta Subirà.

50 actuacions (2015-2017)

El Pla proposa 50 actuacions a curt (1-2 anys) i mig-llarg (3-5 anys) termini per impulsar i consolidar el turisme de natura a Catalunya, un producte amb una demanda a l’alça.

D’aquestes, en destaquen dues que es duran a terme de manera immediata:

Campanya específica de promoció

A partir del mes d’octubre, es durà a terme una campanya de promoció dirigida principalment als nuclis urbans de Catalunya, Espanya i el sud de França. Valorada en mig milió d’euros i sota l’eslògan “Catalunya és casa teva”, se centrarà especialment en suports en línia, xarxes socials i publicitat exterior (opis i lones de gran format), premsa i revistes de viatges. També es preveuen accions especials a canals temàtics i de viatges i es crearà un espai específic al microsite de campanya.

Els principals objectius seran motivar els usuaris a gaudir activament de la natura de forma respectuosa amb l’entorn i les poblacions locals, tot donant-los a conèixer les diferents opcions que ofereixen els espais naturals.

Creació de la Taula de l’Ecoturisme

Aquest ens neix per sumar els esforços del sector privat i de les administracions públiques implicats perquè l’ecoturisme català esdevingui una oferta de prestigi i de referència. L’objectiu principal de la Taula és treballar amb la màxima cooperació i coresponsabilitat publicoprivada en la millora de la competitivitat ecoturística del territori en tots els àmbits.

D’entre la cinquantena d’actuacions que contempla el pla, també destaquen:

-Elaboració del mapa dels principals recursos naturals i del rànquing amb les 25 destinacions top per a la pràctica de l’ecoturisme a Catalunya.

-Elaboració d’una base de dades d’accés públic dels equipaments i itineraris i d’un pla de millora de la senyalització i dels centres de visitants dels ENP.

-Projectes pilot d’adaptació d’equipaments d’ús ecoturístic per a persones amb necessitats especials.

-Creació d’un catàleg amb les millors experiències ecoturístiques als ENP català.

-Organització de jornades de comercialització específiques i campanyes amb agents turístics per fomentar nous productes i experiències.

-Programa formatiu i d’acreditació de qualitat estandarditzada dels guies de natura als ENP.

-Creació d’una marca de reconeixement de les destinacions i els proveïdors de turisme de natura i ecoturisme a Catalunya.

-Impuls de projectes específics d’ecoturisme a partir dels fons per als plans de foment territorial de turisme.

-Observatori del turisme de natura: intel·ligència de mercat.

-Xarxa de suport i clúster d’empreses i professionals d’ecoturisme.

Turisme de natura

Per turisme de natura o ecoturisme s’entén aquella modalitat turística en què la motivació principal de l’usuari és gaudir activament, observar i conèixer la natura i les expressions culturals associades, d’una manera respectuosa amb l’entorn i les poblacions locals. Un dels valors afegits d’aquest tipus de turisme és que promou experiències diferents, en molts casos poc conegudes, i no només de contacte amb la natura si no també d’aprenentatge i/o de conservació.

A Catalunya, prop del 30% del territori gaudeix d’alguna figura de protecció pels seus valors naturals i patrimonials. Posar en valor aquesta excepcional riquesa natural de Catalunya requereix identificar i conservar els recursos més seductors i les destinacions amb més atractiu per contribuir a la dinamització i foment de l’ocupació en aquestes zones amb iniciatives sostenibles i responsables. A tall d’exemple, els 4 parcs del Pirineu (3 Parcs Naturals i 1 Parc Nacional), generen uns 400 llocs de treball induït, i prop de 15 milions d’euros anuals de valor afegit, en part fruit del seu paper com atraient per a visitants i turistes.