La implantació de l'aproximació amb GPS a l'Aeroport Andorra-la Seu no arribarà fins a la tardor vinent
El sistema d'aproximació d'avions amb GPS a l'Aeroport Andorra-la Seu no serà operatiu fins aquesta tardor vinent, segons ha reconegut aquest dimarts l'ambaixador d'Espanya a Andorra, Àngel Ros, que tot i això ha assegurat que l'arribada dels primers vols mitjançant aquest dispositiu -que permet garantir l'aterratge o enlairament en cas de mal temps- es produirà abans no acabi el 2019.
El febrer passat, en una visita a la Seu, la delegada del Govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, va assegurar que el tràmit, que ja acumula diversos retards, estaria finalment enllestit aquesta primavera. Preguntat per aquesta qüestió, ara Àngel Ros ha dit que els informes per a l'homologació "són favorables", però que encara s'han de corroborar "amb proves reals de vols", que es faran aquesta primavera. En aquest sentit, Ros va trucar a la directora de l’Agència Estatal de Seguretat Aèrea (AESA), Isabel Maestre, per demanar quan es farien i aquesta li va respondre "que ho estan planificant" i que és "qüestió de dies".
Per tot plegat, consultat per El Periòric, Ros ha conclòs que l’homologació sí que podria arribar els propers mesos, però que l’aterratge de vols comercials, objectiu final d'aquesta autorització, no arribarà fins aquesta tardor vinent.
Retards en l'homologació
En la visita que Teresa Cunillera va fer el febrer passat a la Seu, l'alcalde urgellenc, Albert Batalla, va preguntar-li pels diversos retards que arrossega la implantació del GPS a l'aeroport. Cunillera va respondre que entraria en funcionament "en un termini de dos mesos" -és a dir, aquest mateix mes d'abril- i que si hi havia algun imprevist que ajornés aquest límit, l'explicarien. La representant de l'Estat va detallar que recentment s’havia reunit amb el secretari general de Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, i havia recollit la petició que s’acceleressin els tràmits, ja força endarrerits.
En aquesta visita, Cunillera també va explicar que es treballa perquè la pista pirinenca pugui acollir vols de fora de l’Espai Schengen, tot i que aquest pas s'abordarà més endavant, després que s'hagi resolt la qüestió del GPS. Aquesta és una sol·licitud que també els havia tramès el Govern d’Andorra.
Ara fa dos anys, el març de 2017, ja es van fer proves de vols instrumentals amb GPS, per part d'experts de la Universitat Politècnica de Madrid. I ara fa just un any, l'abril de 2018, l'Agència Estatal de Seguretat Aèria va assegurar que l'autorització, reclamada reiteradament pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, arribaria finalment al començament del 2019.