La Mancomunitat d'Escombraries contracta els serveis per reciclar el 60% dels residus
La Mancomunitat d'Escombraries de l'Urgellet està contractant els serveis de recollida de residus municipals i la gestió de la deixalleria, l'abocador i la planta de compostatge per als propers set anys. La nova contracta de recollida, que comença el proper 1 de gener de 2008, suposarà la continuació de la tasca desenvolupada actualment per la Mancomunitat tot millorant alguns aspectes força importants.
Es contractarà més personal i es renovarà completament la flota de camions actual, adquirint més vehicles, més silenciosos i menys contaminants. També es reforçarà la recollida dels contenidors de selectiva, assegurant que els voltants dels contenidors queden nets quan es buiden. Un altre aspecte que es millorarà és el servei concertat de recollida de mobles i residus voluminosos.
Actualment la Mancomunitat està fent una recollida selectiva del 52% dels residus generats. Es preveu augmentar els mitjans de recollida progressivament, de manera que es pugui arribar al 60%. Actualment la taxa mitjana de Catalunya és del 30%. Amb la nova contracta, s'adquiriran dos camions amb dues caixes compactadores per a la recollida del paper i cartró i dels envasos. Al compactar els materials, s'augmenta molt la capacitat de recollida i s'evita que els residus es puguin escapar del camió i embrutar la via pública. Per augmentar la recollida selectiva, però, serà necessari la implicació del ciutadà. Per aquest motiu la Mancomunitat i l'empresa de recollida continuaran treballant juntes en accions d'educació mediambiental.
Tres empreses es van presentar al concurs públic iniciat per a contractar els serveis. Finalment la Mancomunitat adjudicarà el servei de recollida d'escombraries a les empreses SUFI, del grup Sacyr-Vallermoso i Romero Polo, que actuaran com a Unió Temporal d'Empreses. Aquesta UTE és la que actualment està prestant uns serveis similars a la ciutat de Lleida. L'import dels serveis contractats excedeix els 6 milions d'euros en els propers set anys.
L'empresa disposarà de tots els mitjans per a controlar la qualitat del servei. Els nous camions de recollida disposaran d'un mecanisme de seguiment amb GPS, de manera que es pugui conèixer en tot moment la posició del camió i la feina que està fent. De la mateixa manera, tots els contenidors d'escombraries disposaran d'un identificador electrònic de manera que podrà detectar i corregir qualsevol incidència que ocasioni una variació de la ruta programada. També hi haurà d'un telèfon gratuït d'atenció al ciutadà, de manera que es pugui donar resposta a qualsevol incidència en el servei.
El concurs públic també preveu l'opció de contractar el servei de neteja viària del municipi de la Seu d'Urgell en el cas que l'Ajuntament així ho sol·liciti. Està previst que en el termini d'un mes es prengui una decisió. Això ha de permete aprofitar millor els recursos a l’augmentar el volum total del contracte, a més a més d'evitar algunes disfuncions actuals, com per exemple decidir qui ha d'escombrar els residus que hi ha a prop dels contenidors.