La primera edició dels Premis Càtedra Pirineus UdL distingeixen els treballs de tres graduades
La primera edició dels Premis Càtedra Pirineus UdL ha distingit tres joves graduades (dues de la Universitat de Lleida i una de la Universitat de Lleida) per treballs relacionats amb activitats de l'àmbit pirinenc. El nou guardó el concedeix la Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus (CEPIP) de de la UdL i s'ha creat tot coincidint amb el 5è aniversari de la declaració de les Festes del Foc del Solstici als Pirineus com a Patrimoni Cultural Immaterial de la humanitat. El lliurament s'ha fet en format virtual a causa de les actuals mesures de prevenció.
El premi al millor Treball de Final de Grau (TFG) relacionat amb Educació i Patrimoni dels Pirineus, dotat amb 250 euros, l'ha guanyat Nerea Sánchez, per l'estudi 'Impacte d'una estada al CdA Valls d'Àneu en l'alfabetització naturalista dels infants'. Sánchez ha analitzat el coneixement, la curiositat i els sentiments de l'alumnat de cinquè de Primària de dues escoles de Catalunya abans i després d'unes estades en un camp d'aprenentatge. Conclou que aquests influeixen positivament per conèixer i aprendre elements naturals característics de la zona pirinenca.
El premi al millor Treball Final de Màster (TFM) en l'àmbit de Patrimoni Immaterial dels Pirineus, dotat amb 500 euros, ha estat per a Georgina Marín, Màster en Antropologia i Etnografia de la UB. La seva recerca sobre 'Anar a servir. Mobilitat, reproducció social i servitud a partir de l'experiència de dones de l'Alt Aragó en el servei domèstic' se centra en les dècades centrals del segle XX. Estudia el fenomen de les minyones que treballaven en règim intern, vivint amb les famílies per a les quals treballaven i que va comportar emigració i despoblació en aquella zona.
En la mateixa categoria, la càtedra ha concedit un accèssit de 200 euros a Èlia Riba, Màster Interuniversitari en Gestió d'Àrees de Muntanya per la UdL, pel treball 'L'activitat ramadera a Andorra: passat i futur. Una aproximació etnogràfica sobre l'activitat ramadera a la parròquia de la Massana'. El TFM analitza l'estat i el funcionament del sector en l'actualitat i les seves perspectives de futur.
En l'acte virtual en què s'han lliurat les distincions, la directora de la Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus, la professora de la UdL, Sofia Isus, ha fet un repàs a les diferents actuacions de la Càtedra com ara el projecte Prometheus, on participen entitats i institucions catalanes, franceses i andorranes, les maletes pedagògiques, el museu virtual fallaire i la plataforma educativa virtual 'Debat a Bat', que es posarà en marxa a inicis del 2021. Isus ha fet referència al retard que la crisi sanitària ha provocat en aquestes projectes. "Tot i que hem caminat i hem fet moltes coses, encara falta molt a fer, sobretot en recerca per la qual calen més recursos", ha dit.