Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / L'Aeroport Andorra-La Seu comença a funcionar per a ús públic i comercial

L'Aeroport Andorra-La Seu comença a funcionar per a ús públic i comercial

A banda d'avions de passatgers, la pista també podrà acollir ara aerotaxis, mercaderies, avions correu o bé vols turístics, entre d'altres Albert Batalla fa una crida a aprofitar des del territori les possibilitats que obre la nova etapa
Aeroport - Inauguració comercial
08/01/2015 15:03

L’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell ha iniciat avui dijous la seva etapa com a aeroport comercial, un cop completat el procés per convertir la instal·lació, fins ara aeròdrom privat, en aeroport d'ús públic. D’aquesta manera, les instal·lacions ja poden rebre vols turístics, de passatgers, de mercaderies, correus o aerotaxis, entre d'altres.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presidit l’acte de posada en servei després que la Generalitat, que és la propietària de l’aeroport, ha invertit 1 milió d'euros per assolir els requeriments necessaris per convertir-lo en comercial. Les principals actuacions que s’han dut a terme han estat la dotació dels serveis de salvament i extinció d’incendis, equips de seguretat, instal·lació d’una estació meteorològica aeronàutica automatitzada, Servei d’Informació en Vol en Aeròdrom (AFIS) i l'estudi de seguretat associat.

Just després d’aterrar, Vila ha qualificat de “jornada històrica” la posada en marxa del nou aeroport, que el Govern català ja va reobrir l’any 2010 per a aviació privada. En espera que es concreti l’oferta de vols regulars, el conseller ha posat l’accent en les diverses possibilitats que ofereix la nova qualificació i que no es limiten als avions de passatgers. Així, ha esmentat l’aviació corporativa, els vols xàrter, el transport de passatgers a la demanda o bé la major agilitat que pot oferir per al transport de productes.

Santi Vila ha estat acompanyat, entre d’altres, per l’alcalde de la Seu d’Urgell, Albert Batalla, que considera que el nou format de l’aeroport pirinenc “obre una porta que cal saber aprofitar des del punt de vista turístic, de generació econòmica i d’ocupació”. Batalla creu que “les administracions ja han fet la feina que havien de fer i ara cal que s’hi impliqui el sector privat per atraure al territori visitants que fins ara no tenien aquesta opció per arribar-hi”.

L’alcalde urgellenc remarca que es tracta d’un “aeroport molt singular” que, per tant, es complementa perfectament amb camps de vol més grans, i assegura que, per les seves dimensions i característiques reduïdes, serà el de gestió més barata de tot l’Estat. Batalla es mostra convençut que hi ha demanda per a aquest perfil d’instal·lació i que ara cal concretar-la. Finalment, el també diputat al Parlament ha recordat que fins ara l’aeròdrom urgellenc ja ha estat una infraestructura útil i necessària per a la comarca, en episodis com ara els aiguats de 1982 o bé l’incendi que va afectar l’entorn de la Seu ara farà tres anys.

La infraestructura, ara, ofereix cobertura a qualsevol tipus d’aviació comercial que hi vulgui aterrar, amb serveis com ara handling, AFIS, servei meteorològic, seguretat, bombers i combustible, entre altres, a més d'un restaurant-cafeteria i lloguer de cotxes durant tots els dies de la setmana. En aquest sentit, l’aeroport ja ha rebut més d’una desena de peticions de diverses companyies aèries, així com d’aviació executiva i aerotaxis, interessades en volar des de la Seu d’Urgell, de l’estat espanyol, d’Andorra i altres països europeus.

Per tal de poder acollir passatgers de fora de l’espai Schengen, Aeroports de Catalunya ja ha iniciat els tràmits amb el Ministeri de l’Interior i altres organismes implicats amb l’objectiu d’instal·lar un punt d’inspecció fronterer.

Més de 9.700 vols des de la reobertura

El 4 de juny de 2010, la Generalitat de Catalunya va reobrir la infraestructura com a aeròdrom privat després de renovar les instal·lacions i la pista. Aquesta instal·lació, que havia estat en mans privades, havia tancat les seves portes el 1984. Actualment, i amb 9.750 operacions realitzades, l’aeroport té cinc hangars construïts i disposa d’un servei de restauració i un altre de combustible per a les aeronaus.