Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals


Sou a: Inici / Notícies / L'aeroport Andorra-La Seu, el primer de l'Estat amb maniobra de vol instrumental basada només en GPS

L'aeroport Andorra-La Seu, el primer de l'Estat amb maniobra de vol instrumental basada només en GPS

Les companyies aèries o vols xàrters tenen a partir d'ara més possibilitats d'operar de manera regular a la instal·lació alturgellenca
Aeroport d'Andorra-La Seu d'Urgell (Foto: TES)
23/04/2020 13:30

L’Aeroport Andorra-La Seu d’Urgell és des d'aquest dijous el primer aeroport de l’Estat espanyol amb una maniobra publicada de vol instrumental basada exclusivament en GPS. Aquest sistema de vol instrumental, que facilita l’aterrament dels avions en condicions meteorològiques desfavorables, s’ha treballat en col·laboració amb el professor de la Universitat Politècnica de Madrid, Luís Perez, juntament amb ENAIRE i amb l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). D’aquesta manera, la infraestructura alturgellenca passa de ser un aeroport d’aproximació visual a ser un aeroport d’aproximació instrumental. Aquest procés que ara es culmina el va engegar la Generalitat de Catalunya juntament amb el Govern d’Andorra l’any 2017.

Abans, la Comissió Interministerial de Defensa i Foment (CIDEFO) va aprovar al desembre dues parts del procés. D’una banda, la reestructuració de l’espai Aeri per part d’ENAIRE per facilitar l’accés a l’aeroport i el disseny d’arribades fins al moment en què comença el procediment d’aproximació a la pista. De l’altra, els procediments d’aproximació i enlairament instrumentals basats en GNSS (Global Navigation Satellite System).

També s’ha hagut de tramitar la documentació necessària per a la formació del personal de torre AFIS així com del personal d’ENAIRE involucrat. A més, ha calgut tramitar, per part del gestor de l’aeroport, la documentació referent al canvi de verificat d’infraestructura per tal d’incloure les maniobres en el manual d’operacions.

Més atractiu comercial

El nou sistema de maniobra que entra en funcionament ha implicat unes inversions associades a la reubicació de les radioajudes existents (PAPIS), així com la realització de vols de calibració i validació. Així mateix, s'ha invertit en els estudis i treballs necessaris per a l’aprovació de la maniobra. Gràcies a aquest canvi, l’aeroport podrà oferir una major regularitat en les seves condicions d’operació i, per tant, augmentarà el seu atractiu comercial.

La inversió de la Generalitat de Catalunya per aconseguir aquest nou procediment ha estat de 300.000 euros. El pressupost inclou les actuacions de modificació de les radioajudes de l’aeroport (PAPIS), els vols de proves i calibració, els estudis de viabilitat (com els de la Universitat Politènica de Madrid), la redacció dels nous manuals de l’aeroport i altra documentació tècnica requerida i, per últim, la formació del personal involucrat en l’operació d’aquesta nova maniobra.

El fet de poder aproximar-se a l’aeroport amb un sistema d’ajudes instrumentals farà possible que més aeronaus, tant aerotaxis com xàrters, tinguin unes millors condicions operatives i, per tant, puguin augmentar les operacions de tot tipus.

Aeroport operatiu

La maniobra instrumental podrà ser utilitzada per les aeronaus un cop es puguin realitzar determinades actuacions presencials que l’estat d’alarma per la COVID-19 ha deixat pendents. En concret, cal fer formacions per part dels controladors aeris i fer les darreres verificacions per part d’AESA.

Com a servei essencial, actualment l’aeroport segueix estant disponible i acollint vols d’emergència, vols medicalitzats i treballs aeris, entre d’altres operacions.